لینک های دسترسی

Breaking News

غنی حملۀ کابل را 'تروریستی' و نیت طالبان را 'شوم' خواند


به دنبال حملۀ انتحاری و درگیری طالبان مسلح با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در کابل که باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر، به شمول زنان و کودکان شد، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، طالبان را "دشمنان آرامش و ترقی افغانستان" خواند.

ریاست جمهور افغانستان با نشر اعلامیه‌ای حملۀ امروز در کابل را "تروریستی" عنوان کرد.

رییس جمهور افغانستان گفته است: "حکومت افغانستان بر اساس فیصله های لویه جرگه مشورتی صلح، برنامۀ صلح را به پیش می‌برد، اما طالبان یکبار دیگر با انجام این حملۀ وحشیانه نیت شوم شان را در تداوم جنگ و کشتار افراد ملکی نشان دادند."

آقای غنی افزود که تلاش‌های "گروه‌های تروریستی" برای رسیدن به "‌اهداف شوم‌شان" به جایی نمی‌رسد.

طالبان مسوولیت حملۀ امروزی را به عهده گرفتندکه بر اساس معلومات وزارت صحت عامه در آن چهار نفر کشته و ۱۱۶ نفر زخمی شدند. وزارت داخله شمار زخمی شدگان را ۸۴ نفر گزارش داده است.

این حمله در حالی صورت گرفت که امیدواری ها برای آغاز مذاکرات بین الافغانی افزایش یافته است.

وزارت خارجۀ افغانستان، دیروز ۳۰ جون (۹ سرطان) گفت که این مذاکرات بین الافغانی به میانجی‌گری آلمان "در روز های نزدیک" آغاز خواهد شد.

اما سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، با نشر پیامی در صفحۀ تویترش، مذاکرات با حکومت افغانستان را رد کرده است.

او نوشته است: "زمانی که در حضور شاهدان بین المللی، تقسیم اوقات خروج نیروهای خارجی اعلام شود، مذاکرات با جهت‌های افغان آغاز خواهد شد اما با اداره کابل منحیث حکومت مذاکره صورت نخواهد گرفت."

اما حکومت افغانستان می‌گوید که طالبان جز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان گزینه دیگر ندارند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت: "یگانه راه برای رسیدن به صلح و دور کردن بن‌بست این است که گروه طالبان مستقیم با حکومت افغانستان مذاکره بکند. جز این مسله راه دیگری را مخالفین در اختیار ندارند."

او افزود که تامین صلح در پرتو قانون اساسی و حفظ منافع مردم افغانستان از خواست های حکومت "مشروع" این کشور است.

از جانب دیگر، طالبان و ایالات متحده گفته اند که برای نهایی سازی یک مسودۀ صلح، در جریان مذاکرات اخیر، "تلاش های جدی" به خرج خواهند داد.

سهیل شاهین به صدای امریکا گفت که روز شنبه که هفتمین دور مذاکرات آغاز شد، مباحثات با زلمی خلیلزاد،نمایندۀ امریکا برای مصالحه افغانستان، جهت نهایی سازی این معامله برای حدود ۱۲ ساعت بدون وقفه ادامه داشت.

او گفت:" هر دو جانب تلاش دارند این دور مذاکرات را پربار سازند و امیدواریم که نتیجه‌ای را در قبال داشته باشد."

XS
SM
MD
LG