لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: پاکستان به دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی با فشار شدید جهانی مواجه است


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، نسبت به هر زمان دیگر فشارهای جهانی بر پاکستان تشدید شده است.
ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، نسبت به هر زمان دیگر فشارهای جهانی بر پاکستان تشدید شده است.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، به دلیل مؤفقیت سیاست خارجی این کشور، اکنون کشورهای که حامی پاکستان بودند، نیز از آن کشور می‌خواهند که دست از حمایت گروه‌های تروریستی بردارد.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفتگویی با رادیو – آشنا صدای امریکا گفت، اکنون نسبت به هر زمان دیگر فشارهای جهانی بر پاکستان تشدید شده است تا از حمایت گروه‌های تروریستی موجود در آن کشور دست بردارد و بر ضد آنان اقدام کند.

او افزود "ما به این باوریم که راهبرد جدید حکومت امریکا بخشی که مربوط پاکستان است و اعلان شده، آن کشور به حیث حامی گروه‌های تروریستی نمایان شده است، هم چنان موضوع اعضای گروپ بریکس، به ویژه آن کشورهای که به پاکستان خیلی نزدیک اند، آنها به صورت واضح پاکستان را در جمع حامیان گروه‌های تروریستی قرار داده اند، این فشارها سرانجام پاکستان را مجبور می‌سازد که بر ضد آن گروه‌های که به منطقه و جهان تهدید اند، اقدام کند".

به باور آقای مینه‌پال، آن تهدیدات بسیار جدی است و موضع جهانی در برابر پاکستان نیز جدی می‌باشد که از دید وی، جهان را به یک مبارزه جدی و قاطع در برابر تروریزم می‌رساند.

از سوی دیگر، خواجه آصف، وزیر خارجۀ پاکستان روز پنجشنبه پس از کنفرانس سه روزه سفیران آن کشور، در اسلام‌آباد به خبرنگاران گفت، آن کشور برای کمک به امریکا در مبارزه با دهشت‌افگنی در افغانستان، متعهد باقی خواهد ماند.

او گفت "ما می‌خواهیم که با امریکا متعهد باقی بمانیم که در این زمینه هیچ شکی وجود ندارد...اما این گونه ارتباط به اساس منافع پاکستان پیش خواهد رفت. ما بر اساس احترام متقابل خواهان ارتباط ایم".

آقای آصف، موجودیت پناهگاه‌های آن تروریستانی را که در افغانستان حملات خونین انجام می‌دهند، در خاک پاکستان به شدت رد کرد و گفت، منسوبین امنیتی آن کشور و هزاران پاکستانی در مقابله با تروریزم جان داده اند.

وزیر خارجۀ پاکستان گفت، هفتۀ آینده در نیویارک با سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان دیدار می‌کند و روی تمام مسایل صحبت خواهند کرد. او گفت که قبلاً در این زمینه با آقای ربانی تماس تیلفونی داشته است.

قبل از اظهارات وزیر خارجۀ پاکستان، جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز آن کشور نیز روز چهارشنبه در نشستی ادعا کرد که اسلام‌آباد به اندازۀ توانش از کابل حمایت کرده است.

اما او گفته است که کشورش نمی‌تواند جنگ افغانستان را در قلمرو حکومت خود به پیش ببرد. لوی درستیز پاکستان این را نیز گفته است که جامعۀ جهانی نباید شکست شان را در افغانستان به دوش پاکستان بیندازد.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در پاسخ به اظهارات جنرال باجوه گفت، در حال حاضر کشورهای بسیار نزدیک پاکستان نیز انگشت انتقاد مبنی بر موجودیت گروه‌های تروریستی را در آن کشور به سوی پاکستان می‌گیرند.

او افزود که چین در جنگ افغانستان دخیل نبود؛ اما اکنون آن کشور نیز موجودیت گروه‌های تروریستی را در پاکستان تأیید کرده است.

آقای مینه‌پال، گفت "چین که اینجا شکست نخورده است، روسیه که اینجا شکست نخورده است، آنها در چوکات ناتو به اینجا نیامده بودند، زمانی که آنها می‌گویند پاکستان از تروریستان حمایت می‌کند، به این معنی است که پاکستان در عقب گروه‌های تروریستی ایستاده است".

آقای مینه‌پال، در مورد آمادگی افغانستان برای گفتگوهای سیاسی با پاکستان گفت، در اولین روزهای ایجاد حکومت وحدت ملی، دست صلح به سوی اسلام‌آباد دراز کرد.

اما او گفت "آن فرصت را پاکستان از دست داد؛ اما فشارهای اخیر جهانی و اجماع جهانی در مورد مبارزه با تروریزم همه سبب شده است که حکومت افغانستان در مورد آن مسایلی که پاکستان نگران آنها است، دعوت بدهد که آن موضوعات را بر سر میز بیاورند و روی شان بحث اساسی صورت گیرد".

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود، گفتگو روی خط دیورند شامل این مسایل نمی‌شود؛ چون به باور وی این مسأله، مسألۀ مردم دو کشور است و حکومت های دو کشور نمی‌توانند در این مورد تصمیم بگیرند

XS
SM
MD
LG