لینک های دسترسی

Breaking News

استرداد ۱۹۷ زندانی افغان از ایران به افغانستان


این دومین گروه از زندانیان افغان اند که در جریان دو سال گذشته توسط مقام های ایرانی به حکومت افغانستان سپرده میشوند.

در سال ۱۳۸۵ خورشیدی موافقتنامه ای بین افغانستان و ایران امضاء شد که بر اساس آن زندانیان دو کشور برای سپری نمودن باقی حبس شان باید تبادله شوند.

تسلیم نمودن ۱۶ زندانی بشمول ۱۴ زن به حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی از جانب مقام های ایرانی، سر آغازی برای اجرایی شدن این موافقتنامه بود.

روز پنجشنبه نیز ۱۹۷ زندانی افغان که همه مرد اند، با دستان و پا های زنجیر شده در سرحد بندر اسلام قلعه هرات از جانب حکومت ایران به مقام های افغان تسلیم داده شدند.

جنرال شاه میر امیرپور، رئیس محاکم محابس عمومی وزارت داخله افغانستان به رادیو آشنا صدای آمریکا گفت که بیشتر این زندانیان از ولایت های مشهد، زاهدان و مازندران ایران به افغانستان انتقال داده شده اند.

او افزود: "افغان های که اکنون از زندان های ایران به ما تسلیم داده شده اند، بر اساس طرح که داریم به محابس ولایت های مربوطه شان انتقال داده می شوند."

ناصر عظیمی، باشنده ولسوالی فارسی هرات که به جرم قاچاق ۲۵۰ گرام مواد مخدر در ایران ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شده است، از برخورد بد مسوولین محابس ایران با زندانیان افغان سخن میزند.

او گفت: "هشت سال و شش ماه است که در حبس هستم... برخورد ایرانی ها با ما زیاد خوب نبود چون ما اتباع خارجی هستیم. امیدوارم حکومت افغانستان بزودی در قسمت ما تصمیم درستی اتخاذ کند تا ما به کنار خانواده خود برویم."

سلطان محمد خالقی، باشنده ولایت بدخشان نیز از محکومیت بدون دلیل خود از جانب مقام های ایرانی سخن زد و خواستار توجه رئیس جمهور غنی به وضعیت سایر زندانیان افغان در ایران شد.

خالقی افزود: "هفت سال پیش در ایران بدون ارتکاب هیچ گناه، جرم و جنایتی بازداشت شدم و در این مدت هیچ کسی به سراغ ما نیامد و احوالی از ما نگرفت."

در همین حال، مسوولین څارنوالی استیناف هرات می گویند که امکان تجدید نظر در مجازات این زندانیان در افغانستان وجود دارد.

خواجه عبدالحق احمدی، رئیس څارنوالی استیناف هرات گفت که اگر مجازات این زندانیان در مغایرت با احکام جزای افغانستان باشد، امکان تخفیف در مجازات این افراد وجود دارد.

رئیس څارنوالی استیناف هرات گفت: "مجازات حبس ابد در افغانستان از ۲۰ سال بیشتر نیست، اما در ایران این مجازات مادام العمر است. ما اکنون در برابر عمل انجام شده قرار گرفته ایم و شماری از زندانیان به خاطر جرم قاچاق ۳۰۰ گرام مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده اند."

به گفته آقای احمدی، کمیسیون های در ستره محکمه افغانستان مجازات این زندانیان را به اساس احکام جزای افغانستان بررسی می کنند که باید منتظر تصامیم آن کمیسیون ها بود.

حكومت افغانستان نيز ۲۳ زندانی ايرانی را که به جرم ورود غیر قانونی و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در حبس بسر می بردند، چندی پيش به حکومت ایران تسليم کرد.

زندانیان افغان در حالی به حکومت افغانستان تسلیم داده می شوند که به گفته مقام های افغان، نزدیک به پنج هزار افغان دیگر در ولایت های مختلف ایران در حبس بسر می برند.

در سال های گذشته نیز بر اساس موافقتنامه هایی مشابه، صد ها زندانی افغان از تاجیکستان و روسیه به حکومت افغانستان تسلیم داده شده اند.

بیشتر زندانیان افغان به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران به حبس ابد و اعدام محکوم شده اند.
بیشتر زندانیان افغان به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران به حبس ابد و اعدام محکوم شده اند.

XS
SM
MD
LG