لینک های دسترسی

Breaking News

دختران و زنان مهاجر افغان در پشاور آموزش‌های حرفه‌ای رایگان فرا می‌گیرند


آرشیف
آرشیف

یکی از دانشکده‌های هنر در شهر پشاور، مرکز ایالت خیبر پشتونخوا در پاکستان، زنان و دختران فقیر مهاجر افغان را در زمینه خیاطی و آرایشگری آموزش می‌دهد.

مسوولان این نهاد می‌گویند که پس از ختم دورۀ آموزشی به زنان ماشین خیاطی و وسایل آرایشگری رایگان داده می‌شود تا بتوانند فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنند.

داکتر نور، رییس این دانشکده به صدای امریکا گفت که برخی از زنان آموزش دیده شامل زنانی اند که شوهر یا پدرشان در جنگ در افغانستان کشته شده اند.

او افزود: "در مرکز ما دختران زیادی هستند که در خانه دیگران کار می‌کردند یا در کوچه و جاده اجناس می‌فروختند. زندگی آنها بسیار سخت بود."

به گفتۀ داکتر نور، این مرکز از طریق دوره‌های آموزشی رایگان سه ماهه، شش ماهه و یک ساله به این زنان مهاجر آموزش مسلکی فراهم می‌کند.

او گفت: "در اینجا دختران دوخت لباس‌های افغانی و پاکستانی را یاد می‌گیرند، ما نمایشگاهی از لباس‌های گلدوزی شده آنها برگزار می‌کنیم، لباس‌های آنها در امریکا نیز به فروش می‌رسد."

این نهاد امسال برای نزدیک به ۶۰۰ تن حرفه‌های گوناگون را آموزش داده است.

زنان و دخترانی که از دانشکده هنری نور فارغ شده اند، عروس را در منازل خود آرایش می‌کنند. فاطمه از ننگرهار که اکنون در پشاور زندگی می‌کند، گفت که به آرایشگری علاقه زیادی داشت، اما برای آموختن آن امکانات نداشت.

فاطمه که سه برادرش در رستوران کار می‌کنند و پدرش هم پیر است، به صدای امریکا گفت: "مرکز هنری نور به من آموزش داد. پس از فارغ شدن از اینجا، کارهایم را به نمایش خواهم گذاشت. من هم می‌خواهم از نظر مالی به خانواده ام کمک کنم."

کبیر استوری، نویسنده در پشاور، می گوید که برای زنان، به ویژه زنان فقیر، چنین هنرهایی که از طریق آن می‌توانند شغل پیدا کنند، بسیار مفید است.او گفت: "وقتی آنها این هنرها را یاد می‌گیرند، نه تنها در اینجا، بلکه در کشور خود و در خانه خود می‌توانند کار کنند و پول به دست بیاورند."

پیش از این، گل مینه بلال، رییس سازمان ملی هنرهای حرفه‌ای پاکستان به صدای امریکا گفته بود که سازمان وی سالانه برای نزدیک به ۵۰۰ دختر و پسر مهاجر افغان، دوره‌های آموزش حرفه به شمول خیاطی، تخنیک برق، گرافیک و برخی کورس‌های رایگان را برگزار می‌کند تا به کمک هنر و حرفه‌ بتوانند خودکفا شوند.

گروه

XS
SM
MD
LG