لینک های دسترسی

Breaking News

برگشت بیش از ۸۵۰ هزار پناهجوی افغان در سال گذشته


وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید که سال گذشته بیش از ۸۵۰ هزار پناهجوی افغان از کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و امریکا به افغانستان برگشته‌‌اند.

نوررحمان اخلاقی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که در یک سال گذشته ۴۳شهروند افغانستان از ایالات متحده، ۹۳۵ نفر از کشورهای اروپایی، ۱۱۹۲۹ تن از ترکیه، بیش از ۷۳۱ هزار پناهجو از ایران و بیش از هشت هزار دیگر از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

او افزود که شمار زیاد پناهجویان پس از همه گیری کروناویروس در سال گذشته و افزایش بیکاری از پاکستان و ایران برگشته اند.

آقای اخلاقی افزود که به گونه مجموعی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی، بیش از۸۵۰۰ افغان از کشورهای اروپایی عودت کرد که برگشت ۳۸۷۰ تن آنان اجباری بوده است.

بر اساس ارقام حکومت افغانستان در یک ماه گذشته سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۲ افغان از کشورهای اروپایی برگشته اند که عودت ۲۹ تن آنان اجباری بوده است.

وزارت مهاجرین افغانستان گفته است که بیش از ۶.۵ میلیون شهروند افغانستان در کشورهای مختلف جهان مهاجر اند و بیش از چهار میلیون نیز در داخل کشور به دلایل مانند ناامنی و فقر بیجا شده اند.

برگشت مهاجرین افغان از کشورهای اروپایی، آسیایی و ایالات متحده در حالی صورت می‌گیرد که به دلیل شیوع کروناویروس، نا امنی و آفت‌های طبیعی حکومت افغانستان با چالش هایی گسترده‌ای در مورد اسکان و رسیدگی به مشکلات بیجاشدگان داخلی نیز روبرو است.

بر اساس آمار و ارقام این وزارت مهاجرین در سال ۱۳۹۹ در حدود ۷۶ هزار خانواده بی‌جا شده اند.

آقای اخلاقی علاوه کرد که رسیدگی به بی‌جا شدگان داخلی از بحران‌های اصلی این وزارت بوده و تا اکنون به حدود۹۷ هزار آنان کمک صورت گرفته است.

پیش از این ملل متحد گفته بود که بی‌جا شدگان داخلی در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند.

براساس گزارش ملل متحد، جنگ، ناامنی و فقر سبب شده تا شمار زیادی از بی‌جا شدگان داخلی نتوانند به محلات اصلی شان برگردند.

XS
SM
MD
LG