لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان پس از چهار ماه توقف


براساس گزارش اداره مهاجرت ملل متحد در سال گذشته ۳۷۵ هزار افغان از پاکستان به کشورشان عودت کرده بودند.
براساس گزارش اداره مهاجرت ملل متحد در سال گذشته ۳۷۵ هزار افغان از پاکستان به کشورشان عودت کرده بودند.

تا سه روز آینده روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان پس از چهار ماه توقف، آغاز می‏گردد.

دنیا اسلم خان، سخنگوی ادارۀ مهاجرت ملل متحد در پاکستان، در صحبت با صدای امریکا گفت در مراحل نخست آن عده از افغان‌های به کشورشان عودت می‎کنند که ثبت نام کرده اند.

خانم اسلم خان افزود "تا هنوز در ایالت خیبر پشتونخوا، چهارده هزار افغان، برای بازگشت به کشورشان، ثبت نام کرده اند که در ماه‎ های اپریل و می، این افغان ها به افغانستان عودت خواهند کرد."

اما او افزود که هنوز در ایالت بلوچستان، هیچ افغانی برای عودت داوطلبانه ثبت نام نکرده است.

به گفتۀ وی، صحبت در مورد اینکه در سال پیشرو چه تعداد افغان‎ها از پاکستان به افغانستان عودت می‎کنند دشوار است، چون برنامۀ عودت مهاجرین افغان داوطلبانه است.

در همین حال وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید کمک‎های مالی برای عودت کنندگان پنجاه درصد کاهش یافته است.

در سال گذشته برای مهاجرین افغان که دارای اسناد قانونی اقامت بودند و عودت می‎کردند، چهارصد دالر امریکایی داده می‏شد؛ اما این پول برای افغان های که در سال پیشرو عودت می‏کنند به دوصد دالر امریکایی کاهش یافته است.

پیش از این سازمان بین المللی حقوق بشر، پرداخت چهارصد دالر برای فی نفر را به گونۀ رشوت به عودت کنندگان تعبیر کرده بود.

حفیظ میاخیل، مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، در صحبت با صدای امریکا در مورد تعداد افغان‎های که در سال پیشرو به افغانستان عودت خواهند کرد، گفت " سال گذشته حدود هفت صد هزار هموطن ما از پاکستان عودت کرده بودند امسال هم پیش بینی‎های که شده احتمال دارد به همین تعداد هموطنان ما از پاکستان عودت کنند. اما این بار کسانی که دارای کارت مهاجرت اند از طرف سازمان ملل با همکاری دولت افغانستان برای آنها کمک می‎شود."

بیش از ۱.۳ میلیون افغان با اسناد اقامت در پاکستان زندگی می‏کنند.

افغان‎های که دارای اسناد قانونی اقامت نیستند، با برگشت شان امتیازاتی کمتری به دست می‎آروند وزارت مهاجرین و عودت کنندگان برای هر فرد پنجاه دالر امریکایی در نظر دارد؛ اما هنوز برای افغان‎های که بدون اسناد اند و در سال پیشرو برمی‎گردند، از جانب حکومت افغانستان بودجه اختصاص داده نشده است.

آقای میاخیل، در مورد مهاجرین که اسناد قانونی اقامت در پاکستان را ندارند و به کشور عودت می‎کنند، گفت "کسانی که بدون کارت مهاجرت اند وبه کشور عودت می‏کنند، سال گذشته دولت برای آنها حدود ۱۶۳ میلیون دالر اختصاص داد شده بود، ما تلاش داریم تا امسال نیز برای کسانی که بدون اسناد اند و به کشور عودت می‏کنند یک مقدار بودجه اختصاص داده شود و برای آنان کمک های بشری صورت گیرد."

به گفته آقای میاخیل، از طرف مؤسسات IOM و WFP برای سی تن از خانواده‎های آسیب پذیر که به کشور عودت می‎کنند و دارای اسناد قانونی نیستند، کمک خواهد شد.

برنامۀ عودت مهاجرین در آخر نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، متوقف شده بود و اکنون پس از چهار ماه این برنامه به روز دوشنبه هفته پیشرو آغاز خواهد شد.

حکومت افغانستان در ۲۹ ولایت این کشور، ۶۱ شهرک را برای مهاجرین اختصاص داده است و خانواده‎های که آسیب پذیر و ناتوان باشند در این شهرک‎ها برای شان زمین داده می‎شود.

بربنیاد آمار اداره مهاجرت ملل متحد، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۷۰ هزار افغان مهاجر در پاکستان که دارای اسناد قانونی اقامت بودند به افغانستان عودت کردند و در سال ۲۰۱۵ میلادی این آمار به ۵۸ هزار تن می‎رسید.

XS
SM
MD
LG