لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه بدون هماهنگی با افغانستان پناهجویان را اخراج می‌کند


وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، می‌گوید که حکومت ترکیه بدون تفاهم و هماهنگی قبلی با این وزارت، پناهجویان افغان را از آن کشور اخراج می‌کند.

محمدرضا باهر، معاون سخنگوی وزارت امور مهاجرین به صدای امریکا گفت که در دو هفتۀ گذشته صدها پناهجوی افغان جبراً از ترکیه به افغانستان برگشت داده شده اند.

آقای باهر، می‌افزاید "کشور ترکیه هیچ تفاهمنامه‌ای قبلی با ما ندارد و در این زمینه هیچ آگاهی قبلی حتی با وزارت امور مهاجرین شریک ساخته نشده".

به گفتۀ وی، با توجه به این مسأله، به تازگی معین امور مهاجرین افغانستان به ترکیه سفر کرده است تا در مورد برگرداندن اجباری پناهجویان افغان با مقام‌های ترکیه صحبت کند. او ابراز امیدواری کرد که در دیدار مقام‌های افغان و ترکی، نتیجۀ مطلوب به دست آید.

افزایش آمار برگشت‌کنندگان

آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان نشان می‌دهد که شمار برگشت مهاجرین افغان به کشورشان نسبت به دو سال پیش، افزایش یافته است.

محمد رضا باهر، معاون سخنگوی این وزارت، می‌گوید که در سه ماه اول ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶۹هزار افغان – بیشتر از ایران و پاکستان – به کشورشان برگشته اند که این رقم در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی به ترتیب ۸۰ هزار و ۱۰۶هزار تن بوده است.

همچنان او می‌افزاید "در حدود ۶۰ هزار برگشت‌کننده نسبت به سال ۲۰۱۶ که بیشترین برگشت‌کننده را داشتیم، امسال ما در سه ماه اول ۲۰۱۸ این آمار افزایش داشتیم. از میان کسانی که آمده حدود ۱۵۰هزار آن از ایران آمده و متباقی از پاکستان و کشورهای اروپایی".

بر بنیاد آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، تعداد برگشت‌ پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی نیز در سه سال اخیر سیر صعودی داشته است که این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۵۰۸ نفر، در سال ۲۰۱۷ به ۶۵۸ نفر و در (سه ماه) سال ۲۰۱۸ به بیش از دوهزار و ۲۰۰ نفر می‌رسند.

بر بنیاد معلومات این وزارت، اکثر پناهجویان افغان از اروپا به صورت داوطلبانه برگشته اند. این وزارت با شماری از کشورهای اروپایی تفاهمنامه‌هایی را امضا کرده است که بر اساس آن هرگاه درخواست پناهجویان افغان رد گردد؛ این پناهجویان به کشورشان برگردانده خواهند شد.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، همچنان پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال روان میلادی، احتمالاً بیش از یک میلیون مهاجر افغان به کشورشان برگردند.

بر اساس تخمین این وزارت، ۷۰۰هزار مهاجر افغان از پاکستان و بیش از ۳۰۰هزار تن نیز از ایران برخواهند گشت.

آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان نشان می‌دهد که در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۶۰۰هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران و نزدیک به سه‌هزار تن هم از اروپا به کشور شان برگشته اند.

مقام‌ها در این وزارت می‌گویند که برای رسیدگی به وضعیت مهاجرین برگشت‌کننده، برنامه‌های روی دست گرفته شده است؛ اما این برنامه‌ها را واضح نمی‌سازند.

XS
SM
MD
LG