لینک های دسترسی

Breaking News

ماشین تنفس مصنوعی ساختۀ دست دختران افغان رونمایی شد


دختران تیم روباتیک افغانستان در حالی از دستگاه تنفس مصنوعی دست ساز شان در ولایت هرات رونمایی کردند که هنوز هم منتظر اند تا وزارت صحت از آن دستگاه استفاده کند.

این دستگاه تنفس مصنوعی از روی طرح اولیه انستیتوت تکنالوژی ماساچوست امریکا (MIT) الگو برداری شده است.

این دستگاه می‌تواند به عنوان بدیل وینتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی برای بیماران کووید۱۹ که با مشکل حاد تنفسی روبرو استند، به کار برود.

رویا محبوب مسوول نهاد دیجیتل سیتزن فوند می‌گوید این دستگاه با ابتدایی ترین وسایل ساخته شده و قابلیت تنظیم تعداد تنفس و سرعت و فشار را دارا است.

اعضای تیم روباتیک دختران افغانستان می‌گویند که در دوران قرنطینه ناشی از همه‌گیری کروناویروس تنها به ساخت دستگاه وینتلاتور اکتفا نکردند و دو دستگاه دیگر را نیز برای ضدعفونی سطوح و اجسام طراحی کرده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:25 0:00


این دستگاه ها قادر اند که توسط اشعۀ ماورای بنفس در مدت بسیار کوتاه باکتریاها و ویروس‌ها را در سطوح مختلف از بین ببرند.

سید وحید قتالی والی هرات نیز که در مراسم رونمایی این دستگاه ها اشتراک کرده بود، به حمایت همه جانبه حکومت از اعضای دختران تیم روباتیک افغان وعده سپرد.

دختران تیم روباتیک در حالی از دستگاه های دست سازشان برای مبارزه با کروناویروس رونمایی می‌کنند که تا اکنون استفاده از این دستگاه‌ها در خدمات صحی رسماً منظور نشده است.

پیش از این وزارت صحت عامه افغانستان با تمجید از ابتکار دختران تیم روباتیک گفته بود که چنین دستگاه‌ها باید زیر نظر انجینرانی ساخته شود که در رشتۀ در رشتۀ بیالوژی – طبی تخصص دارند.

رونمایی دستگاه تنفس مصنوعی ساخت افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:40 0:00

XS
SM
MD
LG