لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش نقش زنان افغان در تصمیم‌گیری ادارۀ خدمات ملکی


حکومت افغانستان می‌گوید که نقش زنان در تصمیم‌گیری خدمات ملکی ۱۰ درصد و در رده‌های مختلف خدمات ملکی ۲۶ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، جستجوی راهکارها برای حل مشکلات زنان جریان دارد و در ادامه این تلاش‌ها، نشست پنج روزه‌ُ، به هدف توانمندی سازی زنان افغان در بخش‌های مختلف راه‌اندازی گردیده است.

نهاد الفا، نشست پنج روزه‌یی را با حضور ۱۵۰ زن، از کابل و ولایات هرات، بلخ، بدخشان، کندهار، بامیان و ننگرهار به هدف شناسایی مشکلات زنان و جستجوی راهکار‌ها برگزار کرده است.

به گفته مسؤولان این نهاد، در این برنامه، روی مسایل اجتماعی، اقتصادی، تجارتی، سیاسی و دیپلماتیک و فرهنگ و هنر بحث خواهد شد و ایده‌های زنان، مشکلات و راه‌ حل‌ها مطرح خواهد شد.

نهاد الفا، این برنامه را برای بلند بردن ظرفیت زنان و دریافت راهکارها برای مشکلات آنان، تأثیرگذار می‌خواند.

در همین حال، مقام‌های افغان تأکید دارند که سهم زنان در بخش‌های مختلف دولت افزایش یافته و چنین برنامه‌هایی نیز در افزایش ظرفیت زنان تاثیر گذار بوده است.

نادر نادری، رئیس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی در افتتاحیه نشست پنج روزه زنان، گفت "چهار سال قبل، تنها چهار درصد کل دستگاه خدمات ملکی افغانستان را زنان تشکیل می‌داد. ظرف سه سال هر استخدامی که صورت گرفته از مجموع استخدام‌ها حداقل ۱۶ درصد بست‌های رده‌های متفاوت را خانم‌ها تشکیل می‌دهد."

آقای نادری افزود "ظرف سه سال گذشته هر امتحانی را که برای یکی از برنامه‌های ظرفیت بالای ادارات خدمات ملکی در نظر گرفته می‌شد بالاترین نمره را یک خانم دارد".

وزارت امور زنان افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که در حال حاضر، در سمت‌های تصمیم گیری خدمات ملکی حضور زنان ده درصد و به گونۀ کلی در رده‌های مختلف خدمات ملکی، حضور زنان به ۲۶ درصد رسیده است.

هرچند تعدادی از فعالان حقوق زن به حضور و نقش زنان در فعالیت‌های سیاسی خوشبین اند؛ اما با آن هم باور دارند که هنوز کارهای بنیادی به زنان افغان در سراسر کشور صورت نگرفته است.

منیژه رامزی، استاد پوهنتون و فعال حقوق زن به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که برگزاری نشست‌ها در کابل و شهرهای بزرگ افغانستان فقط می‌تواند در زندگی زنان شهرنشین تغییر ایجاد کند.

خانم رامزی افزود"در روزهای نزدیک ما کنفرانس ژنیو را داریم، به خاطر اینکه قسمت زیاد کمک‌های جامعه جهانی منوط به تحقق مشارکت مدنی و سیاسی زنان است، از این لحاظ در یک یا دو ماه اخیر نشست‌ها و برنامه‌های که نشان دهد که حقوق زن و مشارکت سیاسی و مدنی زن تحقق یافته از این‌گونه نشست‌ها هم از آدرس جامعه مدنی، هم از آدرس حکومت افغانستان و نهادهای بین المللی انجام می‌شود؛ اما در کل اگر بیبینیم از این برنامه‌ها فقط کسانی مستفید می‌شوند که در بزرگ‌شهرهای افغانستان استند".

با وجود تلاش‌ها برای تأمین حقوق زنان در دو دهه اخیر؛ اما هنوز هم زنان در جامعه افغانستان با مشکلات جدی مواجه اند.

به گفته فعالان حقوق زن، هنوز هم با بسیاری از قضایای خشونت علیه زنان از سوی نهادهای عدلی و قضایی برخورد تبعیض آمیز صورت می‌گیرد و عاملان خشونت علیه زنان، معافیت می‌یابند.

فعالان حقوق زن نیز تأکید دارند که در بسیاری از ادارات دولتی، با زنان تبعیض آمیز برخورد می‌شود. اما حکومت تأکید دارد که سهم زنان را افزایش داده و به تأمین حقوق زنان باور دارد.

XS
SM
MD
LG