لینک های دسترسی

Breaking News

غوری: مخالفین حکومت افغانستان واجب القتل اند


غوری میگوید که عامل و آموزگار انتحاری هر دو مرتد اند
غوری میگوید که عامل و آموزگار انتحاری هر دو مرتد اند

یک عالم دینی افغان می گوید که طالبان در مقابل حکومت منتخب افغانستان بغاوت کرده اند و به این لحاظ آنعده طالبانی که می خواهند در مقابل حکومت افغانستان بجنگند، مباح الدم و واجب القتل اند.

این در حالیست که صد ها عالم دیگر دینی افغان جنگ افغانستان را سیاسی خوانده و خواستار مذاکره با طالبان و سایر گروه های مخالف حکومت شده اند.

عبدالقادر امامی غوری، عضو پیشین ولسی جرگه و عالم دینی می گوید که مخالفین مسلح دولت "مفسد فی الارض" بوده و مذاکره با آنان مخالف موازین شریعت است.

او گفت "هر کسی که کشتن انسان های بیگناه، زنان، اطفال، مامورین و عساکر دولت را حلال بداند، مفسد فی الارض است، زیرا قیام در مقابل دولتی که از طرف مردم بر اساس بیعت آماده باشد، قیام نبوده و اسلام آنرا بغاوت میداند."

او علاوه کرد که در تاریخ اسلام هیچ حکومت اسلامی با "باغی ها" صلح نکرده است و اگر حکومت افغانستان با مخالفین تقاضای مذاکره را نماید، خلاف اوامر شرعی عمل کرده است.

اما مولوی عبدالبصیر حقانی، رئیس شورای علمای کابل می گوید که جنگ در افغانستان صبغۀ دینی نداشته و یک جنگ سیاسی است که باید از طریق مذاکرات حل شود.

او تاکید میکند که علمای دینی می توانند به سادگی با مخالفان مسلح حکومت وارد مذاکره شوند و آنان را قناعت دهند.

او علاوه کرد "روند مذاکرات باید تقویه شود و دولت اسلامی افغانستان باید بر اعضای شورای صلح تجدید نظر کند و علمای مدارس و مساجد را در این شورا جابجا سازد تا آنان بتوانند زمینه ساز صلح شوند."

آقای حقانی در صحبت با تلویزیون آشنا گفت "می توانم به پاکستان بروم، مولانا سمیع الحق را قناعت دهم، مولانا فضل رحمان را قناعت دهم، زیرا در آنجا درس خوانده ایم و از روشها و گفتار آنان آگاهی داریم".

انتحاری، حلال یا حرام

آقای غوری اصرار می ورزد که همسایه های افغانستان از افراد "خالی الذهن" و "فروخته شده" استفاده کرده و جهاد و انتحاری را در افغانستان حلال میدانند. آقای غوری گفت که انتحار کننده و تربیه کنندۀ او هر دو مرتد اند.

او افزود "قطعاً انتحار کردن جواز ندارد، و هر کس که خود را انتحار کند و باعث مرگ کسی دیگری شود، از این دنیا مرتد می رود و ایمانش سلب می شود."

او علاوه کرد که کشتن نفس از نقطۀ نظر شرعی کاملاً مردود است. آقای غوری همچنان افزود که جهاد در صورتی واجب می گردد که کفر از جانب حکومت بیش از حد شود یا حکومت از برپایی نماز مردم جلوگیری نماید.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در زمان مبارزات انتخاباتی خویش گفته بود که فاصله بین ارگ و مسجد را کاهش خواهد داد، اینک پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی در چندین مورد دیده شده است که علمای افغانستان به حمایت از رویکرد های سیاسی ارگ، صدا بلند کرده اند و همایش اخیر علما در کابل یک نمونۀ آن است.

XS
SM
MD
LG