لینک های دسترسی

Breaking News

سربازان افغان در ۱۳ ولایت عملیات را آغاز کردند


نیروهای امنیتی افغان در عملیات "خالد" روی نقاط آسیب‌پذیر تمرکز می‌کنند
نیروهای امنیتی افغان در عملیات "خالد" روی نقاط آسیب‌پذیر تمرکز می‌کنند

وزارت داخلۀ افغانستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور عملیات گسترده بهاری را برضد گروه‌های مخالف مسلح در سیزده ولایت آغاز کرده اند.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان، امروز چهارشنبه که در مورد دستاوردهای پولیس به ویژه در بخش مبارزه با فساد با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که عملیات بهاری نیروهای امنیتی افغان آغاز شده است.

او گفت "در ۱۶ محل در ۱۳ ولایت این عملیات جریان دارد و به خصوص در آن ولایاتی که در سال گذشته ناامنی بیشتر بود و دشمن بیشترین تحرک را در آن ولایات داشتند، تمرکز ما روان همان ولایات است".

به گفتۀ وی، این عملیات تا اکنون دستاوردهای خوبی داشته است، طوری که در شبانه‌روز گذشته، ۳۹ تن افراد "دشمن" کشته شده اند.

آقای دانش افزود که چهار فرمانده مخالفین مسلح نیز در بین کشته‌شدگان شامل اند.

مبارزه با فساد

وزارت داخلۀ افغانستان برای مبارزه با فساد اداری چهار کمیته را تشکیل داده است که شامل کمیته‌های رهبری، اجرایی، زون و ولایتی می‌شود.

محمدوحید حمیدی رئیس مبارزه با ارتشا و فساد وزارت داخلۀ افغانستان گفت، در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۸۹۰ دوسیۀ مختلف در بخش فساد اداری در این ریاست ثبت شده بود که از این میان بالاتر از صد دوسیۀ آن به نهادهای عدلی افغانستان فرستاده شد.

او افزود "در نتیجۀ بررسی‌ها ۱۰۵ جلد دوسیه به مظنونیت ۲۶۲ تن به شمول ۱۵ تن افسران عالی‌رتبۀ مقام وزارت به جرایم مختلف؛ سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی، غفلت وظیفوی، اختلاس، اکتساب، کتمان، باقی‌داری سلاح و مهمات، وسایط و خسارۀ مالی به دولت، غرض تعقیبات مزید عدلی به معاونیت محترم لوی سارنوالی محول ساخته".

به گفتۀ وی، ۱۷۹ تن از منسوبین پولیس که از لایحۀ وظایف سرپیچی و کوتاهی کرده بودند، به جزاهای انضباطی، تبدیل، توصیه و اخطار داده شده اند.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گفت که در سال گذشته خورشیدی، در ریاست مبارزه با جرایم سنگین این وزارت، ۲۳۹ قضیه ثبت شده بود که از این میان، ۹۶ قضیۀ آن بررسی شد که منجر به دستگیری ۱۸۷ تن گردید.

او افزود "در بین این افراد، ۱۹ تن از مسؤولین در رده‌های مختلف، در ادارات مختلف کار می‌کردند که بازداشت و به سارنوالی معرفی شدند. در بین ۱۸۷ نفر، ۴۰ تن منسوبین پولیس استند که اینها نیز شناسایی، بازداشت و به سارنوالی معرفی شده اند".

در همین حال، وزارت داخله اعلام کرد که از آغاز سال جدید هجری شمسی تا اکنون، ده دوسیه را به سارنوالی فرستاده است.

مقام‌ها در این وزارت گفته اند که در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ میزان فساد اداری بسیار بلند بوده؛ اما در سال گذشته اکثر دوسیه‌ها را به سارنوالی فرستاده اند.

به گفتۀ این وزارت، تنها از دو مرجع توانسته اند که جلو حیف و میل دو میلیارد افغانی را بگیرند.

XS
SM
MD
LG