لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ هلمند و محدودیت های استفاده از قوای هوایی


آیساف: در همه حال آمادۀ همکاری با نیرو های افغانستان استیم
آیساف: در همه حال آمادۀ همکاری با نیرو های افغانستان استیم

نیرو های بین المللی به رهبری ناتو در افغانستان یا آیساف می گوید، در نبرد که در ولایت هلمند بین شورشیان و نیرو های افغان جریان دارد در ارایۀ اطلاعات و حمایت های اکمالاتی با نیرو های امنیتی افغان همکاری کرده است.

درگیری در ولسوالی های سنگین، مارجه، نوزاد، کجکی و موسی قلعۀ آن ولایت از چند روز به اینسو جریان دارد و به گفتۀ عمرزواک، سخنگوی والی هلمند بیش از چهل غیرنظامی کشته شده و تا سه صد خانواده از مناطق شان بیجا شده اند.

ستیفنز، سخنگوی آیساف در کابل به صدای امریکا گفت که همکاری های آنان بخش های مختلف را به شمول استخبارات و کشف در بر می گیرد.

آقای ستیفنز می گوید که نیرو های آیساف در چند روز گذشته "در عرصۀ انتقال مجروحین توسط هلیکوپتر، نظارت دقیق از طریق هوا، استخبارات، عملیات کشفی و لوژیستکی با نیرو های افغان همکاری کرده است."

آیساف واضح نمی گوید که آیا حملات هوایی نیز، شامل فعالیت های آنان در هلمند بوده است یا خیر اما این را اضافه کرد که نیرو های آیساف هر آن زمان آمادۀ است در صورت تقاضای نیرو های افغان به کمک آنان بشتابند.

اما ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که نیرو های اردوی ملی به خاطر دفع حملات طالبان در هلمند که تعداد آنان به بیش از ۸۰۰ تن می رسید، از نیرو های آیساف درخواست حملات هوایی را کرده بود.

آقای عظیمی می گوید که "درخواست کمک هوایی از نیرو های آیساف در هلمند صورت گرفته بود"، اما به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع "بنابر دلایلی که نزد آیساف است حملات هوایی به موقع عملی نشد" و عملیات هلمند تنها با نیرو های زمینی پیش برده شد.

منع استفاده از حملات هوایی

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان پس از کشته شدن غیرنظامیان در جریان عملیات هوایی در افغانستان به ویژه در غوربند، به نیرو های امنیتی افغان فرمان داد که "به جز حالات استثنایی حق ندارند از ناتو درخواست حملۀ هوایی را علیه شبه نظامیان کنند."

برخی ها ابراز نگرانی کرده بودند که فرمان رئیس جمهور باعث عدم دخالت نیروی هوایی بین المللی در درگیری های ولایت هلمند بوده است.

آقای عظیمی تصریح کرد که در گذشته نیز همکاری هوایی آیساف موجود بوده و فرمان رئیس جمهور، جلو حملات هوایی نیرو های بین المللی به تقاضای نیرو های افغان را نمی گیرد.

سخنگوی وزارت دفاع می گوید"پس از فرمان رئیس جمهور در بسا موارد همرای ما همکاری داشتند، یکمقدار وقت اضافی در جریان همآهنگی به مصرف رسید و حملات به موقع انجام نشد."

آقای عظیمی علاوه کرد که درگیری در ولسوالی های پنجگانۀ هلمند کاهش یافته و اکنون نیرو های امنیتی مشغول پاکسازی آن مناطق اند.

طالبان با نشر پیام های تلیفونی به خبرنگاران گفته اند که تاهنوز هم حملات شان را بر پوسته های امنیتی افغان ادامه داده و باعث تلفات نیرو های امنیتی می گردند.

شورشیان خارجی

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان از بازداشت چهار طالب مسلح در چهارشنبه شب خبر داده گفت که در میان جنگجویان، طالبان پاکستانی، چیچنیایی و کشور های آسیای میانه نیز حضور دارند.

اما عبدالاحد چوپان، سخنگوی قوماندانی امنیۀ هلمند می گوید که عملیات تصفیه یی آنان ممکن تا یک هفتۀ دیگر ادامه یابد.

سخنگوی قوماندانی امنیۀ هلمند رقم تلفات غیر نظامیان را در جریان درگیری ها ۴۰ تن اعلام کرده می گوید که ۱۴۰ طالب مسلح و ۲۰ کارمند نیروی امنیتی کشته شده است.

بیش از سه صد خانوادۀ مناطق شیخ زایی و علیزو کاریز ولسوالی نوزاد، ساروان کلا و نسوزو ناوۀ ولسوالی سنگین؛ تیمک و کندل ناوۀ ولسوالی موسا قلعه و کجکی پایین، به خاطر درگیری های چند روز اخیر به سایر مناطق کوچیده اند.

مقامات محلی ولایت هلمند جهت رسیدگی به مشکلات این بیجا شدگان خواهان کمک های جامعۀ جهانی شده اند.

XS
SM
MD
LG