لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های افغان از تضعیف طالبان در جنگ خبردادند


سخنگویان نهادهای امنیتی گفتند که فشار نظامی بالای گروه طالبان ادامه دارد
سخنگویان نهادهای امنیتی گفتند که فشار نظامی بالای گروه طالبان ادامه دارد

حکومت افغانستان به این باور است که مرگ ملا اخترمحمد منصور رهبر پیشین طالبان، سبب شده تا مخالفین مسلح در جبهۀ جنگ ضعیف شوند و اختلاف میان گروهی آنان شدت یابد.

حکومت افغانستان با آنکه از گروه طالبان خواسته که از فرصت به میان آمده استفاده کنند و به پروسۀ صلح بپیوندند؛ اما هشدار داده است، هر کسی که در برابر نیروهای امنیتی این کشور به جنگ ادامه بدهد، به سرنوشت ملا منصور دچار خواهد شد.

ملا اخترمحمد منصور به روز شنبه در نتیجۀ حملۀ هوایی طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی در بلوچستان پاکستان کشته شد و طالبان پس از چهار روز سکوت، روز چهارشنبه با تأیید کشته‌شدن وی، مولوی هبت‌الله آخوندزاده را جانشین ملا منصور تعیین کردند.

هم‌زمان با اعلام این خبر، یک مهاجم انتحاری وابسته به گروه طالبان، یک موتر حامل کارمندان ریاست محکمه استیناف ولایت میدان وردک را در ناحیه پنجم شهر کابل هدف قرار داد که در نتیجه ۱۱ تن کشته و ۴ تن زخمی شدند.

اما حکومت افغانستان تأکید دارد که پس از کشته‌شدن ملا منصور، اختلافات در بین قوماندانان گروه طالبان مسلح شدت گرفته است.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، امروز در یک نشست مشترک خبری با سخنگویان وزارت‌های دفاع و داخله در کابل گفت "اطلاعات ما نشان می‌دهد که روحیۀ افراد وابسته به گروه طالبان در جبهۀ جنگ ضعیف شده و با تغییر در رهبری این گروه، این ضعف بیشتر شده است."

در این حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان خطاب به مخالفین مسلح و کشورهای همسایه گفت که در دوستی با این کشور بیشتر نفع خواهند برد تا جنگ و درگیری.

او با اشاره به اطلاعات استخباراتی افغانستان از صفوف مخالفین مسلح افزود که قوماندانان این گروه اکنون سردرگم شده اند. "قوماندانانی که شب و روز با سران شان در تماس بودند، این ارتباطات ضعیف و قطع شده است."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که تعیین رهبری جدید گروه طالبان سبب اختلافات شدید میان قوماندانان این گروه گردیده است و برخی آنان مولوی هبت‌الله قبول دارند و شماری هم او را به رهبری نمی‌پذیرند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان نیز با تأیید وضعیت وخیم گروه طالبان در جبهۀ جنگ گفت، هنوز هم شماری از افراد این گروه با نیروهای امنیتی افغانستان درگیر جنگ استند؛ ولی انگیزۀ پیشبرد جنگ را از دست داده اند.

آقای صدیقی بر اساس گزارش‌های تأیید نشده گفت که شماری از قوماندانان طالبان برای پیوستن به پروسۀ صلح آماده شده اند.

مولوی هبت‌الله رهبر جدید طالبان در بخش قضایی نسبت به امور نظامی، بیشتر کار کرده است؛ اما آگاهان به این باور اند که یکی از معاونین وی، سراج‌الدین حقانی انتخاب شده است و ممکن که مسؤولیت‌های نظامی را او به پیش برود.

سراج‌الدین حقانی که در رأس گروه‌ حقانی قرار دارد؛ بیشتر به حملات دهشت‌افگنی علیه نظامیان خارجی و افغان در افغانستان متهم است.

از سوی دیگر نهادهای امنیتی افغان، از تداوم فشار نظامی بر مخالفین مسلح دولت سخن می‌زنند. بر اساس ارقام وزارت دفاع افغانستان در پنج روز گذشته ۷۲ عملیات پلان‌شده، ۷۶ عملیات کماندو و ۳۸۴ حمله هوایی در نقاط مختلف افغانستان از سوی نیروهای امنیتی این کشور برضد مخالفین مسلح انجام شده است.

پیش از این باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، پس از مرگ ملا اخترمحمد منصور، از طالبان خواسته اند که با در نظرداشت فرصت به وجود آمده به پروسۀ صلح بپیوندند.

XS
SM
MD
LG