لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش توانایی ۱۷ در صدی نیرو های امنیتی افغان


مقام های حکومت افغانستان همواره بر تجهیز نیرو های آن کشور با سلاح سنگین و طیاره های جنگی تاکید ورزیده اند.
مقام های حکومت افغانستان همواره بر تجهیز نیرو های آن کشور با سلاح سنگین و طیاره های جنگی تاکید ورزیده اند.

جنرال عبدالله حبیبی، وزیر دفاع افغانستان در سفرش به ولایت بلخ اعلام کرد که فصل جدید جنگ یکی از آزمون‌ های پر چالش برای نیرو های امنیتی خواهد بود.

جنرال حبیبی همچنین از افزایش توانایی‌ نیرو های اردوی افغان تا مرز ۱۷ در صد برای سرکوب دهشت افگنان و انجام عملیات های نظامی در افغانستان نیز خبر داد.

وزیر دفاع افغانستان گفت: "سال ۱۳۹۶ هم سال آسان نیست. ما در سال ۹۶ با چالش بزرگ روبرو استیم. ما نسبت به سال ۱۳۹۵ هفده فیصد تفاوت و برتری داریم هم در پرسونل، هم در تعلیم و تربیه و هم در اکمالات و هم در محاربه و سایر بخش‌ های اردوی ملی."

همزمان با سفر وزیر دفاع، جنرال تاج‌ محمد جاهد، وزیر داخله افغانستان نیز برای بررسی وضعیت امنیتی به ولایت های شمال افغانستان سفر کرد.

آقای جاهد از افزایش فعالیت گروه‌ های دهشت افگن خبر داد و تاکید ورزید که با توجه به "اراده قوی دولت" برای بلند بردن توانایی نیرو های امنیتی هنوز هم کاستی‌ هایی در بخش‌ های نبود نیرو و تجهیزات نظامی در نهاد های امنیتی این کشور محسوس می باشد.

جنرال جاهد، که پس از بازدید از ولایت های فاریاب، جوزجان و سرپل به ولایت بلخ رفت، گفت که کشور های دیگر اهداف سیاسی شان را با توجه به حضور دهشت افگنان در افغانستان دنبال می‌ کنند.

در همین حال عطا محمد نور، والی بلخ گفت که هر چند طالب خوب و بد وجود ندارد اما به گفته او برخی حلقات عملیات‌ های نیرو های امنیتی افغان بر ضد گروه‌ های دهشت‌ افگن را طور دیگری تبلیغ می‌کنند که به نفع افغانستان نیست.

آقای نور اما از شخص مشخصی در صحبت هایش نام نبرد و افزود: "امروز بازی ها طوری شده است که تعدادی مرموز و مخفی و غیر مستقیم را داعش و تعداد را طالب حمایت میکند و قربانی را مردم ما میدهد. ولی چهره های انگشت شماری هم پیدا میشود که همین جنگ ها را یک رنگ دیگر برایش میدهد."

دو مقام بلند پایه امنیتی دولت افغانستان در حالی به شمال آن کشور سفر کرده اند که هم اکنون نبرد های سنگین نیرو های امنیتی در بخش‌ های از فاریاب و سرپل با گروه‌ های دهشت افگن جریان دارد.

به باور کارشناسان هنوز هم نیرو های امنیتی افغانستان به تجهیزات بیشتر جامعه جهانی نیاز دارند.

محمد عارف یکی از آگاهان نظامی در صحبت به صدای امریکا گفت: "در این که نیرو های امنیتی و دفاعی ما نسبت به گذشته تجهیز و بسیج شده جای شک نیست. ولی اگر ادعا شود به جایی که باید می‌ رسیدند، رسیده اند ادعای کاذبی بیش نیست."

آقای عارف افزود که نیرو های امنیتی و دفاعی افغان هنوز هم با کاستی ها و نیاز های زیادی روبرو اند که باید با کمک جامعه جهانی مرفوع شود.

بر اساس تعهدات جامعۀ جهانی در نشست وارسا که سال گذشته برگزار شد، نیرو های امنیتی افغان سالانه حدود پنج میلیارد دالر کمک‌ های جامعه جهانی را دریافت می‌کنند که این هزینه شامل آموزش و تجهیزات می‌ گردد.​

وزیر داخله افغانستان در سفرش به ولایت بلخ به برخی کاستی ها در نیرو های امنیتی افغان اشاره کرد.
وزیر داخله افغانستان در سفرش به ولایت بلخ به برخی کاستی ها در نیرو های امنیتی افغان اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG