لینک های دسترسی

Breaking News

سیکهـ‌ها و هندوهای افغان نامزد دیگر پارلمانی معرفی می‌توانند


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، کار روی معرفی نامزد دیگر اهل هنود و سیکهـ‌های این کشور را به جای اوتار سینگهـ، یگانه نامزد این اقلیت در انتخابات ولسی جرگه، آغاز کرده است.

یگانه کرسی نامزد پارلمانی اقلیت هنود و سیکهـ‌های افغانستان، پس از کشته‌شدن اوتار سینگهـ خالصه، یگانه نامزد آنان در حملۀ انتحاری شهر جلال‌آباد به روز یکشنبه، خالی شد.​

این نامزد سیکهـ افغان، در حالی کشته شد که روند ثبتِ‌نام نامزدان ولسی جرگه پایان یافته است.

اما این اقلیت می‌تواند برای یک کرسی شان در ولسی جرگه، با ختم پروسه ثبتِ‌نام نامزدان ولسی جرگه، نامزد دیگر را معرفی کند؟

سید حفیظ‌ الله هاشمی، سخنگو و منشی کمیسیون انتخابات افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که دو کمیتۀ حقوقی و تخنیکی روی این مسأله بررسی‌های شان را انجام خواهند داد.

آقای هاشمی، افزود: "بلاخره تصمیم کمیسیون هم این است که زمینه برای آنها دوباره مساعد سازد تا بتوانند ثبتِ‌نام کنند به مبارزات انتخاباتی بیایند...در کل ما موافقیم که برای آنان زمینه‌سازی شود تا مطابق قانون اساسی، این اتباع افغانستان که اهل هنود استند، وطنداران ما استند، حق شان ضایع نشود".

به گفتۀ هاشمی، تصمیم نهایی در این خصوص، به روز شنبه هفتۀ آینده، پس از آنکه گزارش‌های کمیته‌های حقوقی و تخنیکی را به دست آوردند، اعلان خواهد شد.

هندوها و سیکهـ‌های افغانستان از این تصمیم کمیسیون انتخابات استقبال کرده اند.

به گفتۀ آنان، در حال حاضر برای معرفی فرد دیگر به جای اوتار سینگهـ خالصه، رایزنی می‌کنند.

هریندر سینگهـ، یکی از این افراد به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت: "هرچند جای خالی اوتار سینگهـ را کسی پر نمی‌تواند؛ اما باز هم ما در این خصوص مشوره می‌کنیم که به جایش کسی دیگر را معرفی کنیم".

او یک کرسی در ولسی جرگه را حق سیکهـ‌ها و هندوهای افغان خواند و افزود که آنان از این حق شان دفاع می‌کنند.

به گفتۀ وی، افغانستان یک خانه است و در هر حالتی در این کشور باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG