لینک های دسترسی

Breaking News

قلم هوشمندی كه 'در هر خانۀ افغان یک مکتب می‌آورد'


یک جوان افغان قلم هوشمندی را انکشاف داده است که به گفتۀ وی می‌تواند مواد درسی یک مکتب را در خود بگنجاند و با خود در هر خانۀ افغان یک مکتب بیاورد.

الله محمد كاكر، انکشاف دهندۀ قلم هوشمند کاکر، مدعی است که این انکشاف می‌تواند برای شاگرد و آموزگار و در کل در نظام معارف افغانستان همکار خوبی باشد.

قلم هوشمند كاكر که با هزینۀ کم قابل دسترس است، با قابليت‌های موجود خود می‌تواند به کاربر، محتوای کتاب را خوانده و نقش آموزگار را بازی کند.

نرم افزار این قلم، به گفتۀ آقای کاکر، توسط یک شرکت امریکایی ساخته شده است و چوکات فزیکی آن از چین وارد می‌شود، اما روند انکشاف آن – ضبط صدا، رمزگذاری و بسته بندی – آن در داخل افغانستان صورت می‌گیرد.

قلم هوشمند کاکر، یک مکتب در هر خانۀ افغان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00

آقای کاکر به صدای امریکا گفت "از صنف اول تا صنف ششم تمام مضامين مكتب به جز خط و رسم، در اين قلم وجود دارد و توسط كود نمبرهاى خاصى همه درس ها قابل دريافت است كه در سه بخش خلاصه ميشود: بخش اول: متن خوانى مكمل تمام صفحات كتاب. بخش دوم: ضبط صدا توسط استادان مسلكى. بخش سوم: در عين زمان به دو لسان (دری و پشتو) ساخته مي‌شود."

سازمان ملل متحد گزارش داده است که نصف کودکان افغان، حدود ۳.۷ میلیون کودک که ۶۰ درصد آنان را دختران تشکیل می دهد، به دلیل جنگ و ناامنی از رفتن به مکتب محروم اند.

آقای کاکر می‌گوید که اگر جنگ سبب مسدود شدن مکاتب و محرومیت کودکان افغان از رفتن به مکتب می‌شود، قلم هوشمند کاکر قادر است که در هر خانۀ افغان یک مکتب بیاورد.

در حال حاضر، قلم هوشمند كاكر در كابل قابل دسترس است، اما به گفتۀ آقای کاکر در مدتى كوتاهى این قلم به ولایت های افغانستان نیز عرضه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG