لینک های دسترسی

Breaking News

صعود ملی پوشان فوتبال افغانستان به دور نیمه نهایی


یازده نفر نخست ملی پوشان افغان در برابر تیم بوتان
یازده نفر نخست ملی پوشان افغان در برابر تیم بوتان

تیم فوتبال افغانستان پس از دو پیروزی پی در پی در برابر تیم های بنگله دیش و بوتان، توانست به دور نیمه نهایی جام فوتبال کشور های جنوب آسیا راه یابد.

در این گروه افغانستان با دو پیروزی، ۶ امتیاز، ۷ گول زده و هیچ گول خورده، صدرنشین و تیم مالدیف با دو پیروزی و شش امتیاز با ۶ گول زده و ۲ گول خورده جایگاه دوم را دارد.

در این میان، خیبر امانی با سه گول زده در دو رقابت و مسیح سیغانی با دو گول زده در دو رقابت در صدر گول زن های تیم فوتبال افغانستان قرار دارند.

خیبر امانی که با دو گول زیبا با ضربۀ سر، پیروزی افغانستان علیه بوتان را یقینی ساخت.
خیبر امانی که با دو گول زیبا با ضربۀ سر، پیروزی افغانستان علیه بوتان را یقینی ساخت.

در گروه دیگر که تیم فوتبال هند، میزبان رقابت ها، با سریلانکا و نیپال هم گروه بوده و پاکستان بنا بر دلایلی که عدم صدور ویزه به چهار بازیکن آن تیم خوانده شده از شرکت در مسابقات جنوب آسیا منصرف شده است.

رقابت افغانستان با تیم مالدیف، که هیچگاهی موفق به شکست آن نشده تاحال، تماشایی خواهد بود.

پیروزی در آن رقابت برای افغانستان به خاطری مهم و حیاتی است تا بتوانند در گروه خود صدرنشین باقی مانده و در نیمه نهایی با تیم دوم گروه دیگر زور آزمایی کند.

از آرایش تیم فوتبال افغانستان، مصمم بودن ملی پوشان افغان و نتایج دو رقابت نخست این تیم طوری به نظر می رسد که تیم های شرکت کننده در این جام در رویارویی با ملی پوشان افغان محتاطانه عمل کرده و تلاش ورزند از باز شدن دروازۀ تیم هایشان جلوگیری کنند.

اما با هر حال، تیم ملی فوتبال افغانستان به دور بعدی راه یافته و اکنون باید منتظر بود که در برابر تیم های گروه دیگر چگونه خواهد درخشید.

رقابت با هند و سریلانکا

تیم ملی فوتبال هند به خاطر شکست ۲-۰ در رقابت قهرمانی ۲۰۱۳ این جام، تلاش نهایی خود را به خرج خواهد داد تا اینبار بدون درنظر داشت اینکه کدام تیم به دور نیمه نهایی و نهایی صعود می کند، جام را در خانۀ خود نگهدارد.

آرایش تیم هند و توانمندی بازیکنان آبی پوش آنان نشان داده که اینبار با آمادگی بیشتر برای کسب لقب قهرمانی این جام به میدان آمده اند.

رقابت تیم فوتبال هند با سریلانکا نشان داد که یک تیم تهاجمی بوده و توانمندی ضربه زدن با پای و سر را دارا می باشند. اما کارکردگی دروازه بان تیم سریلانکا در برابر هند باعث شد تا هندی ها تنها دو بار دروازۀ سریلانکا را باز کنند.

علی عسکر لعلی، کمک مربی تیم ملی فوتبال افغانستان به رادیوآشنا گفت "نهایت تلاش را خواهند کرد تا در رقابت روز دوشنبه در برابر مالدیف به پیروزی دست یابند تا به عنوان تیم نخست گروه به دور بعدی راه یافته و در برابر سریلانکا یا نیپال قرار گیرند."

پیتر شگرت، مربی تیم ملی فوتبال افغانستان
پیتر شگرت، مربی تیم ملی فوتبال افغانستان

اما پیتر شگرت، مربی تیم ملی فوتبال افغانستان می گوید باوجودیکه فشار روانی به خاطر دفاع از لقب قهرمانی این جام زیاد است اما "تمام فشار ها را روی خود می گیرم تا بازیکنان من بتوانند بدون کدام فشار روانی بازی کنند."

آقای شگرت پیش از رقابت با بنگله دیش گفته بود که باید به هر تیمی احترام گذاشت ولی ما هم برای پیروزی به میدان می رویم.

محمد جواد، افغان ساکن در ایالت کالیفورنیا و یکتن از بازیکنان پیشین فوتبال در افغانستان می گوید "ملی پوشان افغان در این جام قادر اند از سد مالدیف و سریلانکا برآیند و رقابت آنان با تیم فوتبال هند جالب و دیدنی خواهد بود."

آقای لعلی از فشرده بودن زمان برای استراحت بازیکنان تیم ملی و عدم دسترسی به تسهیلات و میدان تمرین ابرای نگرانی کرده گفت که تیم هند هم به تسهیلات بهتری دسترسی دارد و هم دو روز بیشتر از بازیکنان تیم افغانستان استراحت می کند.

بااینحال، آقای لعلی ابراز امیدواری کرده تاکید ورزید که به هر نحو ممکن تلاش خواهند کرد با جام به افغانستان برگردند.

آخرین حضور در جام جنوب آسیا

فوتبال افغانستان پس از دست آورد های دوسال اخیر، توانست از جمع تیم های فوتبال کشور های جنوب آسیا یک گام فراتر نهاده و در حوزۀ کشور های آسیای مرکزی قرار گیرد.

حضور تیم فوتبال افغانستان در هند برای دفاع از لقب قهرمانی این جام، آخرین حضور بوده و دیگر در این رقابت ها شرکت نمی کند.

یوسف کارگر، معاون فنی فدراسیون فوتبال افغانستان می گوید "سطح فوتبال افغانستان امروز بلندتر از تیم های آسیای جنوبی است و دیگر آن کشور ها قادر به شکست افغانستان نخواهند بود."

اما آقای لعلی در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است، مسوولین هوتل پنج ستارۀ که تیم ملی فوتبال افغانستان در آن اقامت دارند، "نهایت تلاش خود را می کنند تا به نحوی برنامه های تیم ملی فوتبال افغانستان را برهم زنند. از غذا و تسهیلات میدان برای تمرین که سوال نکنید."

میدان ورزشی که رقابت های جنوب آسیا در آن برگزار است.
میدان ورزشی که رقابت های جنوب آسیا در آن برگزار است.

صدای امریکا با تلاش زیاد قادر نگردید با مسوولین و برگزار کنندگان رقابت های جام فوتبال کشور های جنوب آسیا صحبت کند اما به گفتۀ آقای لعلی "شاید هند از این طریق می خواهد روحیۀ مسوولین و بازیکنان تیم ملی را مغشوش سازد تا نتوانند به لقب قهرمانی این جام دست یابند."

در رقابت نهایی این جام در ۲۰۱۱ که میان افغانستان و هند راه اندازی شد، تیم هند به خاطر قضاوت به گفتۀ کارشناسان "نادرست" حکم میدان از قهرمانی باز ماند اما در ۲۰۱۳ به درخشش بازیکنان تیم به ویژه منصور فقیریار دروازه بان افغانستان برای نخستین بار به لقب قهرمانی این جام دست یافت.

حال انتظار می رود باوجود همۀ مشکلات موجود در فرا راه تیم برای رسیدن به قهرمانی این جام، ملی پوشان افغان بتوانند از لقب خود دفاع کرده و یکبار دیگر جام را به کابل بیاورند.

XS
SM
MD
LG