لینک های دسترسی

Breaking News

نظامی پیشین افغان که در امریکا بازداشت شده بود، از بند آزاد شد


عبدالواسع صافی، نظامی پیشین افغان که پس از عبور از مرز مکسیکو – امریکا به اتهام نقض قوانین مهاجرتی ایالات متحده بازداشت شده بود، از بند آزاد شده و به برادرش ملحق شد.

عبدالواسع ۲۷ ساله برای دریافت پناهندگی در ایالات متحده با پیمودن راه‌های پرمشقت و خطرناک خود را به برازیل و سپس تا مرز ایالات متحده - مکسیکو رسانده و پس از عبور غیرقانونی از سرحد، از سوی نیروهای امنیتی امریکا در ایالت تکزاس بازداشت شده بود.

وکیل آقای صافی روز چهارشنبه ۲۵ جنوری (پنجم دلو) گفت که یک قاضی به درخواست سارنوالان فدرال اتهام مهاجرت علیه او را لغو کرده و او روز دوشنبه از بند آزاد شد.

عبدلواسع یک افسر استخبارات بود و زمانی که نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شدند او از ترس انتقام‌جویی طالبان مخفی شد و بالاخره توانست ویزه برازیل را به دست بیاورد و در سال ۲۰۲۲ عازم برازیل شد.

او در تابستان سال ۲۰۲۲ سفر پرمخاطره از برازیل را به قصد امریکا آغاز کرد و در ماه سپتمبر سال گذشته در نزدیکی گذرگاه مرزی ایگل در ایالت تگزاس بازداشت شد.

صافی در جریان این سفر پرمخاطره تلاش کرده تا از مدارکی به درستی حفاظت کند که وظیفهٔ او را به صفت یک نظامی افغان و همکار اردوی ایالات متحده تایید می‌کند. او اکنون درخواست پناهندگی به ایالات متحده داده و امیدوار است که این مدارک، پناهندگی او را در این کشور تضمین کند.

ذکری فرتیتا، یکی از وکلای مدافع او روز چهار شنبه گفت که واسع صافی در مکان نامعلومی تحت مراقبت‌های صحی قرار گرفته، اما قصد دارد روز جمعه در یک کنفرانس خبری در هیوستن صحبت کند.

فرتیتا گفت که واسع در مسیر سفر از برازیل تا مرز ایالات متحده لت و کوب شده و دندان‌های پیشرو و شنوایی گوش راست خود را از دست داده است. او افزود که موکلش در زمان بازداشت مراقبت‌های صحی مناسبی دریافت نکرده است.

فرتیتا گفت واسع صافی و برادرش "از اینکه دوباره باهم یکجا شده اند، بسیار خوشحال هستند."

جنیفر سروانتس، یکی از وکلای مهاجرت واسع صافی، گفت که دلیلی برای بازداشت وی وجود نداشت، به ویژه با توجه به اینکه مامورین ادارهٔ تحقیقات فدرال امریکا قبلاً با او صحبت کرده و مشکلی پیدا نکرده اند.

سروانتس گفت: "او مطمیناً خطری برای ایالات متحده نیست. او خدمات خوبی برای ایالات متحده انجام داده است."

سروانتس گفت که قضیهٔ واسع صافی منحصر به فرد نیست و سایر افغان‌هایی که در مرز ایالات متحده و مکسیکو به دنبال پناهندگی هستند نیز در بررسی درست قضایایشان با مشکل مواجه شده اند.

او ابراز امیدواری کرد که تلاش‌هایش در قضیهٔ صافی تا حدودی مشکلات پناهجویان همسان وی را روشن و سهل کرده و زمینه ساز بررسی "منصفانه" به پرونده‌های مهاجرتی آنان شود.

برادر واسع صافی، سارنوالان، سازمان‌های نظامی و گروهی از قانون‌گذاران دو حزبی برای آزادی این نظامی پیشین افغان تلاش کرده اند.

XS
SM
MD
LG