لینک های دسترسی

Breaking News

تصرف کامل ولسوالی تیورۀ غور از سوی نیروهای افغان


عملیات بازپس‌گیری تیورۀ غور بامداد دیروز آغاز شد
عملیات بازپس‌گیری تیورۀ غور بامداد دیروز آغاز شد

مقامات محلی در ولایت غور می‌گویند نیروهای افغان با راه اندازی یک عملیات ۲۴ ساعته موفق به بیرون راندن طالبان از ولسوالی تیورۀ این ولایت شدند.

ناصر خاضع، والی غور در صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا، گفت حوالی ساعت ۸:۳۰ صبح امروز جمعه، نیروهای افغان ولسوالی تیوره را به طور کامل تحت تسلط خود درآوردند.

هم‌چنان جنرال مصطفی محسنی، قوماندان امنیه ولایت غور، می‌گوید عملیات بازپس گیری ولسوالی تیورۀ غور منجر به کشته شدن ۵۹ جنگجوی طالب و زخمی شدن ۵۴ تن آنان گردید.

آقای محسنی می‌افزاید که در درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح، چندین قوماندان مشهور طالبان شامل ملا غفور سرحدی، ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی تیوره کشته شده اند.

در همین حال عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور می‌گوید گروه انجینران نیروهای افغان، وارد ولسوالی تیوره شده اند و در حال پاک‌سازی تأسیسات دولتی از وجود ماین های جابجا شده اند.

مقامات امنیتی ولایت غور، می‌گویند طالبان مسلح از ولسوالی تیوره، به مناطق مرتفع اطراف این ولسوالی، پناه برده اند و عملیات پاکسازی نیروهای افغان، ادامه دارد.

مقامات محلی ولایت غور ادعا می‌کنند که در درگیری‌های دو روز گذشته میان نیروهای افغان و طالبان مسلح، به نیروهای افغان، تلفاتی وارد نشده است.

گروه طالبان تااکنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز صبح امروز جمعه، در تماس‌های تلیفونی جداگانه با طارق‌شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع ملی، محمدناصر خاضع، والی غور و قوماندان قول‌ اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب افغانستان، مؤفقیت عملیات نظامی را در ولایت غور تبریک گفت و از شجاعت و دلیری نیروهای افغان قدردانی کرد.

معلومات قبلی در مورد درگیری ها ولسوالی تیورۀ غور

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که مرکز ولسوالی تیورۀ غور بامداد امروز به تصرف نیروهای امنیتی افغان در آمد.

تورن‌جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت، صبح امروز عملیات بازپس‌گیری تیورۀ غور از سوی نیروهای امنیتی افغان آغاز شد و توانستند که مرکز این ولسوالی را تصرف کنند.

مقام‌های محلی ولایت غور گفته اند که عملیات بازپس‌گیری این ولسوالی از ساعت ۳:۳۰ بامداد روز پنجشنبه شروع و تا اکنون به شدت ادامه دارد.

ناصر خاضع، والی ولایت غور به رادیو آشنا صدای آمریکا گفت در این عملیات صدها تن از نیروهای امنیتی افغان اعم از اردو، پولیس، کماندو و خیزش‌های مردمی از زمین و هوا نبرد در برابر جنگجویان طالب را آغاز کرده اند.

دفتر مطبوعاتی فرقه عملیات‌های خاص (کماندو) افغانستان نیز در خبرنامه‌ای گفته است، مرکز ولسوالى اکنون تحت کنترول کماندوهاى کندک دهم عمليات ویژه می‌باشد و نیروهای کندک نهم نیروهای ویژۀ افغان، عمليات تصفيوى را در مربوطات اين ولسوالى ادامه می‌دهد و در حال پیشروی اند.

در این حال، والی غور افزود که نیروهای امنیتی هم اکنون در نقاط اطراف ولسوالی تیوره حاکمیت دارند و در حال پاکسازی بیشتر مناطق این ولسوالی از وجود طالبان استند.

از سوی دیگر، محمد اقبال نظامی سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت غور گفت، به این دلیل این که طالبان ساختمان ولسوالی تیوره را ماین‌گذاری کرده اند، هنوز نتوانسته اند به داخل آن وارد شوند.

سخنگوی قوماندانی امنیه غور افزود، جنگ به شدت در این ولسوالی بین قوای افغان و افراد طالبان که در خانه‌های مردم کمین گرفته اند، جریان دارد.

این مقام امنیتی ولایت غور از وارد نمودن تلفات سنگین به افراد گروه طالبان خبر داد؛ اما افزود که آمار کشته‌ها و زخمیان تا اکنون مشخص نشده است.

مقام‌های محلی ولایت غور گفته اند که احتمالاً تا عصر امروز پنجشنبه اداره کامل این ولسوالی را به دست بگیرند.

گروه طالبان تا به حال در این مورد ابراز نظری نکرده است؛ اما روز گذشته به دنبال عملیات هوایی قوای افغان و خارجی ادعا کرده بودند که خسارات هنگفتی به مردم محل وارد شده است.

اما مقام های افغان ادعا میکنند که تمام مردم ملکی این منطقه را ترک کرده اند.

ولسوالی تیوره غور روز یکشنبه در نتیجۀ حملات تهاجمی جنگجویان طالبان سقوط کرده بود.

این در حالی است که ولسوالی کوهستان فاریاب که روز یکشنبه همین هفته به دست طالبان سقوط کرده بود، روز گذشته به تصرف نیروهای امنیتی در آمد.

از سوی دیگر، نبرد شدید در ولسوالی جانی‌خیل پکتیا نیز ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG