لینک های دسترسی

Breaking News

ظریف چشتی، روحانی مشهور افغان‌تبار در هند کشته شد


پولیس هند از کشته شدن خواجه احمد ظریف چشتی، روحانی افغان‌تبار در ساحۀ ییولا در ناحیۀ نیشیک ایالت مهارترا شترای آن کشور خبر داده است.

مقام‌های هندی گفته‌اند که چشتی شام سه‌شنبه پنجم جولای (۱۴ سرطان) کشته شده و به گفتۀ پولیس، پنج نفر در کشته شدن وی دست داشته اند. تا کنون انگیزۀ دقیق این رویداد مشخص نشده است.

سچین پاتیل، یک مقام امنیتی نیشیک به رسانه‌های هندی گفت: "یک نفر را دستگیر و از وی بازجویی کرده‌ایم. برداشت‌های ابتدایی چنین است که انگیزۀ این رویداد مسایل مالی و جایداد بوده است. اما تمام زوایا را دنبال می‌کنیم."

روزنامۀ اندیا اکسپرس از قول پولیس گزارش داده است که این پنج مظنون ابتدا چشتی را سوار بر موتر کرده و در یک مراسم دعاخوانی می‌برند. به گفتۀ پولیس، در راه برگشت، مظنونین چشتی را در داخل موتر به ضرب گلوله به قتل می‌رسانند و خود فرار می‌کنند.

اندیا اکسپرس گزارش داده است که ظریف چشتی چهار سال پیش، از ترس اینکه مبادا از سوی طالبان کشته شود، به هند مهاجر شده بود.

پولیس هند گفته است که بیشترین منبع درآمد ظریف چشتی، کانال یوتیوب وی بود که در آن ویدیوهای خود را نشر می‌کرد. اندیا اکسپرس از قول مقام‌های هندی گزارش داده است که سرمایۀ ظریف چشتی در هند حدود ۳۰ میلیون روپیۀ هندی بود.

خواجه ظریف چشتی که حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی داشت و بیشتر ویدیوهای دیدار با "مریدانش" را در آن نشر می‌کرد، در میان کاربران افغان نیز طرفدارانی داشت. او مدعی بود که پیر و پیشوای طریقۀ چشتیه است و شجره‌اش به نوادگان پیامبر اسلام می‌رسد.

چون ظریف چشتی در هند مهاجر بود، بر اساس قوانین آن کشور نمی‌توانست به نام خود جایداد خریداری کند و از اینرو تمام جایدادهای وی به نام شهروندان هندی که با وی شناخت داشتند، خریداری شده بود.

پولیس هند گفته است که خواجه ظریف چشتی تنها ۱۵ جریب زمین در ییولا خریداری کرده بود و به گفتۀ پولیس، ظن آن می‌رود کسانیکه جایدادهای چشتی به نام شان ثبت بوده است، در قتل وی دست داشته باشند.

پولیس گفته است که یک زن ،که وی نیز شهروند افغانستان است، ادعا کرده است که همسر چشتی است، اما به گفتۀ پولیس این زن تا کنون سند رسمی ازدواج یا نکاحنامه را به مقام‌ها ارایه نکرده است.

XS
SM
MD
LG