لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر دفتر ملل متحد در هرات


دفتر معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که "عناصر ضد حکومت" افغانستان بر نمایندگی یوناما در هرات حمله کردند که در نتیجهٔ آن یک منسوب پولیس کشته و چندین افسر دیگر زخمی شدند.

یوناما گفته است که این افراد در حالی حمله کرده اند که در بخش ورودی آن به گونهٔ آشکار نوشته شده است که این دفتر مربوط ملل متحد است.

ساحهٔ که دفتر ملل متحد در آن مستقر است، شاهد درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و گروه طالبان بوده است.

دیبرا لاینز، نمایندهٔ‌ ویژهٔ منشی عمومل ملل متحد برای افغانستان گفته است که حمله بر ملل متحد تاسف‌بار است و "ما آنرا با شدیدترین الفاظ تقبیح می‌کنیم".

در جریان این حمله که راکت‌های سرشانه‌ای و گلوله‌باری صورت گرفت، به کارمندان ملل متحد آسیب نرسیده است.

یوناما گفته است که عاملان این حمله باید شناسایی شده و حسابده قرار داده شوند.

ملل متحد از نیروهای امنیتی افغان به خاطر دفاع از این دفتر در مقابل حمله کنندگان تمجید کرد.

حمله بر دفتر سازمان ملل متحد واکنش های زیادی را در پی داشته است.

مشاور امنیت ملی قصرسفید روز جمعه این حمله را شدیداً محکوم کرد.

قصرسفید با نشر اعلامیه ای به نقل از جک سولیوان نگاشته است که حملات علیه کارمندان ملکی سازمان ملل متحد و تاسیسات و دفاتر آن براساس قوانین بین المللی ممنوع می باشد.

در این اعلامیه آمده است که دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان یک نهاد غیرنظامی است که عمدتاً روی حمایت از تلاش های صلح، ترویج حقوق بشر به تمام افغان ها و فراهم آوری همکاری های بشردوستانه و توسعه‌یی، متمرکز می باشد.

انتونیوگوتیریش، منشی عمومی سازمان ملل متحد نیز حملۀ روز جمعه در هرات را "شدیداً محکوم" کرده و گفته است که هرگونه حمله بر کارمندان این سازمان و تاسیسات آن براساس قوانین بین المللی جرایم جنگی پنداشته می شود.

آقای گوتیریش یکبار دیگر تعهد سازمان ملل متحد را در حمایت از حکومت و مردم افغانستان در تلاش هایشان برای دسترسی به صلح و ثبات تصریح کرده است.

بااینحال ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در یک پیام تویتر نگاشته است که نمایندگی سازمان ملل متحد در هرات محفوظ است و شاید به خاطر درگیری ها به محافظ آن آسیب رسیده باشد. اما اکنون مشکلی متوجه این دفتر نیست.

پیشروی طالبان

مقامات محلی در ولایت هرات می‌گویند که گروه طالبان قسمت های زیادی از ولسوالی های گذره و کروخ ولایت هرات را به کنترول خود درآورده اند.

این مقامات گفته اند که در ۲۴ ساعت گذشته حملات طالبان بر ولسوالی های گذره ،‌کروخ و حومهٔ شهر هرات افزایش یافته است.

عبدالرزاق احمدی، سخنگوی حرکت مقاومت مردمی در هرات گفت که از روز گذشته مناطق "پل مالان و پشتون پل" هرات گواه درگیری شدید میان طالبان و نیروهای دولتی و مقاومت مردمی بوده است.

آقای احمدی افزود که طالبان با بسیج کردن نیروهای شان از چندین ولایت جنوبی و غربی و درخواست نیرو از پاکستان بیشترین تلاش خود را برای شکستاندن کمربندهای امنیتی شهر هرات و وارد شدن به مرکز این شهر را انجام دادند.

سخنگوی حرکت مقاومت مردمی در هرات گفت افراد گروه طالبان با حمله بر نمایندگی دفتر سازمان ملل متحد در منطقه "پشتون پل" به کارمندان این دفتر تلفات وارد کرده اند.

او علاوه کرد که هر چند سربازان دولتی و نیروهای مقاومت مردمی حملات طالبان را عقب زده اند اما با کمبود سلاح و مهمات روبرو استند.

اما جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می گوید که جنگ در ساحه پشتون پل میان طالبان و نیروهای دولتی برای چندین ساعت جریان داشت و اکنون وضعیت به حالت عادی بازگشته است.

آقای فرهاد گفت که تنها در جریان ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۰ جنگجوی طالبان کشته و زخمی شده اند و تلاش ها برای پاک سازی ولسوالی گذره هرات از وجود طالبان جریان دارد.

با پیشروی طالبان و حضور شان در ولسوالی گذره هرات، از دو روز به اینسو پرواز طیاره های مسافربری از میدان هوایی بین المللی هرات نیز لغو شده است.

گروه طالبان اما با نشر ویدیو و عکس در رسانه های اجتماعی از کنترول بر ولسوالی‌های گذره و کروخ هرات خبر داده اند.

از سوی دیگر، عارف جلالی سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات از انتقال ۲۱ زخمی، بشمول دو فرد ملکی و ۱۹ نظامی به این مرکز صحی خبر داده است.

آقای جلالی همچنان گفته است که در جریان چندین ساعت گذشته جسد چهار فرد نظامی و یک گارد محافظتی دفتر یوناما در هرات به شفاخانه مرکزی هرات انتقال داده شده اند.

هم اکنون کمربندهای امنیتی شهر هرات در قسمت جنوب این شهر به دو طرف دریای هریرود در ساحه پل مالان و پشتون پل انتقال یافته است؛ ساحاتی که تنها چند کیلومتر تا مرکز شهر هرات فاصله دارند.

XS
SM
MD
LG