لینک های دسترسی

Breaking News

صادرات افغانستان ۳۲ درصد زیاد شده است


وزارت صنعت و تجارت افغانستان می‌گوید که در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی نسبت به زمان مشابه سال گذشته، صادرات افغانستان نزدیک به ۳۲ درصد افزایش یافته است.

شورای عالی اقتصادی افغانستان، استراتیژی ملی صادرات را که توسط وزارت صنعت و تجارت این کشور تدوین شده، تائید کرده و این استراتیژی برای پنج سال آینده قابل اجرا است.

اجمل عبدالرحیم‌زی، معین مالی و اداری وزارت صنعت و تجارت روز سه شنبه گفت که این وزارت به هدف افزایش صادرات و ایجاد توازن میان صادرات و واردات افغانستان، این استراتیژی را تدوین کرده و تلاش‌ها برای اجرایی کردن آن آغاز شده است.

آقای عبدالرحیم‌زی افزود"در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۸ صادرات افغانستان در مقایسه با هشت ماه نخست سال ۲۰۱۷ در حدود ۳۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد که این برای حکومت افغانستان از آدرس سکتور تجارت یک دست‌آورد خوب می‌باشد".

بربنیاد ارقام وزارت صنعت و تجارت، صادرات افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۶۹ میلیون دالر افزایش داشته است.

آقای عبدالرحیم‌زی گفت که تلاش می‌کنند تجارت با کشورهای همسایه و منطقه را تقویت نمایند تا مشکل تاجران افغان در این کشورها و مشکل تاجران کشورهای منطقه و همسایه در افغانستان حل گردد.

وزارت صنعت و تجارت، ایجاد دهلیزهای هوایی، برگزاری نمایشگاه‌های تجارتی در خارج از افغانستان به منظور بازاریابی، ایجاد راه‌های ترانزیتی با چین، قزاقستان، هند و ازبکستان را از دلایل عمده افزایش واردات افغانستان بیان کرد.

احمد توفیق داوری، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که صادرات این کشور افزایش یافته است و میوه تازه و خشک، نباتات طبی و سبزیجات بیشترین میزان صادرات افغانستان را تشکیل می‌دهد.

آقای داوری افزود"امسال خوشبختانه حاصلات میوه تازه، خربوزه، تربوز و انگور ما بسیار خوب بود، در کنار این، ایجاد دهلیزهای هوایی با یک تعداد از کشورها، در افزایش صادرات کمک کرده و بسیار ممد واقع شده و بعضی محدودیت‌های که در قسمت ترانزیت به خصوص میوه تازه و سبزیجات و نباتات طبی و بخشی از معادن ما بوده تا حدی را همین محدودیت‌ها و مشکلات در یک تعداد از کشورهای همسایه کاهش یافته".

آقای داوری، گفت که در سال‌ گذشته میزان صادرات این کشور میان ۸۰۰ تا ۸۷۰ میلیون دالر بوده است و اتاق تجارت پیش بینی کرده که در سال جاری این رقم به یک میلیارد دالر برسد.

این در حالیست که واردات افغانستان بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دالر است.

بربنیاد آمارهای رسمی، قبل از ایجاد حکومت وحدت ملی، صادرات افغانستان به سه درصد و واردات آن به ۹۷ درصد می‌رسید.

به گفته معاون اتات تجارت و صنایع افغانستان، ایجاد سردخانه‌ها برای محصولات زراعتی، دسترسی به زمین، بسته بندی و نگهداری معیاری تولیدات افغانستان، دسترسی به امکانات رفاهی مانند برق، سرک و امنیت، دسترسی دهقانان، تاجران و تولیدکنندگان به قرضه‌ها و محو فساد اداری منجر به افزایش صادرات این کشور خواهد شد.

XS
SM
MD
LG