لینک های دسترسی

Breaking News

مترجم افغان امریکایی ها را مقصر می داند


یک ترجمان افغان که برای نیروهای ویژۀ امریکایی کار میکرد، دست داشتن در قتل غیر نظامی های افغان را در ولایت وردک رد می کند.

آژانس خبری رویترز گزارش داده است که ذکریا کندهاری اعتراف کرده است که در جریان وظیفه فقط اوامر، کارفرمایان نظامی امریکایی را به جا میکرد.

جاوید فیصل سخنگوی ولایت کندهار به رادیو آشنا گفت که ذکریا کندهاری به اتهام کشتن و شکنجۀ غیرنظامی افغان در آن ولایت دستگر و به کابل انتقال یافته است.

ذکریا کندهاری نه سال به صفت ترجمان نیروهای ویژۀ امریکای در سراسر افغانستان کار کرده و دست داشتن در موارد شکنجه را رد می کند. او در جریان تحقیقات به مستنطقین افغان گفته است که او یک ترجمان پائین رتبه بوده و به اطاق های تحقیق نیروهای خاص امریکایی حتا دسترسی نداشت.

این شخص که در گذشته امریکایی افغان تبار معرفی شده بود، در یکی از اسناد تهیه شده، سه عسکر امریکایی را به نام های دیف، رئیس اوپراسیون، هیگن و کرس معرفی کرده و گفته است آنها غیر نظامی های افغان را به قتل رسانیده اند.

اما مقامات نظامی امریکایی هموار دست داشتن نیروهای ویژه و یا ترجمان زیر دست آنها را به شکنجه و یا کشتن افغان ها در ولسوالی نرخ ولایت وردک رد کرده اند.

ناپدید شدگان در وردک

ذکریا اعتراف کرده است که شخصی را به نام سید محمد، باشندۀ ولسوالی نرخ را لت و کوب کرد و سپس او را به عساکر امریکایی تسلیم داد، اما بعداً جسد او را دید که در یک خریطۀ پلاستیکی سیاه جابجا شده بود.

مقامات افغان در ماه می گفتند که جسد سید محمد با پاهای قطع شده بود، پیدا شد.

مقامات و باشندگان محلی در جریان سال گذشته از ناپدید شدن ۱۰ تن خبر داده بودند که جسد سه تن آنها در ماه جون و شش تن دیگر در ماه نومبر در نزدیکی یک پایگاه متروک امریکایی دریافت گردید. سرنوشت یک تن تا هنوز معلوم نشده است.

پس از گرم شدن خبر شکنجه و قتل غیر نظامیان در ولسوالی نرخ ولایت وردک، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در ماه مارچ واکنش شدید نشان داد، و خواستار خروج نیروهای خاص امریکایی از آن ولایت شد.

اما آقای کرزی بعداً در توافق با ناتو از آن پیمان خواست تا این نیروها به شکل تدریجی آن ولایت را ترک کنند.

مقامات حکومتی تا به حال در مورد اعترافات ذکریا واکنشی نشان نداده اند. موضوع تلفات غیر نظامی ها، بار ها روابط حکومت افغانستان با ائتلاف بین المللی را کشیده ساخته است.

یک سخنگوی ناتو به آژانس خبررسانی رویترز ضمن رد اعترافات اتهام آمیز ذکریا گفته است که مسلۀ تلفات غیر نظامیان را جدی پی گیری میکنند و با همکاری با حکومت افغانستان در این خصوص ادامه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG