لینک های دسترسی

Breaking News

درخواست پناهندگی اعضای تیم والیبال سربازان معلول افغانستان


پنج تن از اعضای تیم والیبال سربازان دارای معلولیت افغانستان همراه با یکی از مربیان شان، در پایان رقابت‌های والیبال در استرالیا، درخواست پناهندگی داده اند.

این رقابت‌ها، زیر نام مسابقات "شکست ناپذیر" در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۸ در شهر سیدنی برگزار شده بود.

کمیتۀ المپیک افغانستان نسبت به این خبر ابراز تاسف کرده و گفته که فرار ورزشکاران، به اعتبار ورزش افغانستان آسیب می‌زند.

یونس پوپلزی، رئیس کمیتۀ المپیک گفت "برنگشتن ورزشکاران و کادر فنی خصوصا مربیان که سالها بر روی آنها مصرف شده است، به هیچ صورت قابل قبول نیست."

آقای پوپلزی افزود "تقاضای ما از ادارات دیپلماتیک و سفارتخانه ها این است که در این مورد با کمیته المپیک هماهنگ بوده تا هیچکس به اعتبار ورزش افغانستان صدمه نزند."

دگروال محمد آصف سالنگی، مدیر ورزش وزرات دفاع ملی به صدای امریکا از انتخاب این ورزشکاران برای حضور در رقابت‌های استرالیا انتقاد کرده است. آقای سالنگی گفت که مدیریت وزرش وزارت دفاع در این گزینش "هیچ صلاحیتی نداشته است .

عبدالحسین احصاری، معاون پارا المپیک افغانستان نیز به صدای امریکا گفت که بین بخش ورزشی وزرات دفاع و بخش پارا المپیک افغانستان هماهنگی لازم وجود ندارد. او گفت که برنگشتن ورزشکاران صدمات جدی به حیثیت ورزش افغانستان وارد می کند و این کار ممکن است فرصت‌های اشتراک در مسابقات ورزشی را از سایر ورزشکاران بگیرد.

این اولین بار نیست که ورزشکاران افغان بعد از ختم برنامه های رسمی شان در بیرون از افغانستان، به کشور بر نمی گردند و درخواست پناهندگی می دهند، که می توان از فرار اعضای تیم ملی فوتبال افغانستان در اواخر دهۀ هفتاد میلادی یاد کرد که در آن بازیکنان تیم ملی فوتبال در آلمان پناهندگی دادند. در اوایل حکومت پس از سقوط رژیم طالبان یکبار دیگر چند تن از ملی پوشان فوتبال که غرض شرکت فوتبال به ایتالیا رفتند، برنگشتند.

بسیاری از این افراد در گذشته گفته اند که به دلیل نا امنی و مشکلات اقتصادی در افغانستان تصمیم گرفته اند درخواست پناهندگی بدهند. ولی منتقدان باور دارند که فرار از برنامه‌های رسمی و درخواست پناهندگی، سوءاستفاده از امکانات و زمینه‌هایی است که از جانب نهادهای دولتی در اختیار شان قرار گرفته بود.

XS
SM
MD
LG