لینک های دسترسی

Breaking News

فرماندهٔ مظنون زندان پلچرخی در هاگ محاکمه می‌شود


مقر محکمهٔ بین المللی جرایم در شهر هاگ
مقر محکمهٔ بین المللی جرایم در شهر هاگ

محاکمۀ یک مرد افغان که فرمانده مظنون زندان پلچرخی در دهۀ ۱۹۸۰ میلادی پنداشته می‌شود، در محکمۀ محلی شهر هاگ هالند آغاز شد.

این مرد ۷۶ ساله که سارنوالان محکمه از وی به نام "عبدالرفیف" یاد کرده اند، متهم شده است که در زمان فرماندهی زندان پلچرخی، با زندانیان سیاسی مخالف حکومت بدرفتاری کرده است.

اما عبدالرفیف که مدعی است اشتباهاً قربانی هویت کسی دیگری شده است، روز چهارشنبه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) به قضات محکمه گفت: "من آن کسی نیستم که شما در موردش صحبت می‌کنید."

بر اساس اتهامنامه‌ای که علیه این مرد افغان درج شده است، نام اصلی وی عبدالرزاق عارف است که از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۰ فرمانده زندان پلچرخی بوده است، اما گفته شده است که وی اکنون با نام کاذب عبدالرفیف در هالند زندگی می‌کند.

سارنوالان محکمه گفته اند که بر اساس ادعاها، رفیف که مسوول زندانیان سیاسی در محبس پلچرخی بود، زندانیان را در شرایط غیر انسانی در زندان نگه‌ می‌داشت و محافظان زیر امر وی زندانیان را لت و کوب، شکنجه و اعدام می‌کردند.

میرجم بلوم، سارنوال محکمه به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: "مردی محاکمه می‌شود که به باور ما مرتکب شماری از جرایم جنگی در کابل شده است. ظن داریم که او به صفت فرمانده و رییس بخش سیاسی زندان [پلچرخی] کار می‌کرد، جاییکه آزادی‌های فردی زندانیان جبراً سلب شده و با آنان برخورد غیرانسانی صورت می‌گرفت."

مقام‌های هالندی گفته اند که تحقیقات در مورد این مظنون در سال ۲۰۱۲ پس از آن آغاز شد که در بلاگ‌های انترنتی گزارش‌هایی نشر شد که گویا فرمانده پیشین زندان پلچرخی در هالند زندگی می‌کند. در جریان تحقیقات، مسوولان هالندی با ۲۵ شاهد در کشورهای مختلف مصاحبه کرده و نیز "محتویات بی‌شماری" را از منابع آزاد گردآوری کرده اند.

خانم بلوم با اشاره به تحقیقات گسترده در یک دهۀ پسین گفت: "مطمین استیم که شخص درست را محاکمه می‌کنیم."

اما رفیف در جلسۀ محکمه پاسخ تمام پرسش‌های مرتبط به هویت اش را به وکلای مدافع خود راجع کرد و گفت که بیمار است و سرچرخی دارد و نمی‌تواند چیزی را به خاطر بیاورد.

رفیف در سال ۲۰۰۱ به هالند آمد و پناهندگی سیاسی گرفت و پس از چند سال شهروندی هالند را گرفت. او اکنون بر اساس اصول عدلی محکمۀ هاگ محاکمه می‌شود، که طبق آن اگر محاکمۀ مظنونان جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، در کشورهای متبوع ممکن نباشد، در این محکمه به خاطر ارتکاب جرایم ادعاشده بازجویی و محاکمه شوند.

تا کنون محکمۀ هالند، سه مقام ارشد استخبارات نظامی حکومت‌های تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی پیشین در افغانستان را به خاطر ارتکاب عین جرایم، موفقانه محاکمه کرده است.

این مطلب با استفاده از گزارش خبرگزاری های رویترز و فرانس پرس تهیه شده است

XS
SM
MD
LG