لینک های دسترسی

Breaking News

نهُ گلوله و سکوت دایمی یک زن


عکس آرشیف
عکس آرشیف

کشته شدن یک زن در ولایت پروان به جرم زنا یا مقاربت نامشروع جنسی عکس العمل های شدید جهانی را در پی داشت. ویلیم هیگ وزیرخارجۀ بریتانیا این واقعه را عدالت نه بلکه انسان کشی عنوان کرده است. در همین حال جنرال جان الن قوماندان نیروهای بین المللی در افغانستان گفته است که در پی گیری این قضیه و دستگیری عاملین آن با نیروهای افغان همکاری میکند

فعالین زن در افغانستان همواره نگرانی شان را بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 بیان داشته اند. جامعۀ جهانی نیز تلاش کرده است که احترام و پیروی از قانون اساسی افغانستان را که حقوق اتباع افغان و خصوصاً زنان در آن واضح شده است، یکی از شرایط مذاکره با طالبان قرار بدهد.

قتل یک زن که هفتۀ قبل توسط طالبان در ولسوالی شینوار ولایت پروان صورت گرفت از سوی مقامات افغان و بین المللی تقبیح شد. ولی تداوم این زنجیره باعث نگرانی فعالین زن و جوامع مدنی شده است.

شینکی کروخیل عضو ولسی جرگۀ افغانستان ضمن ابراز نگرانی شدید، در صحبتی با رادیو آشنا گفت که همچو اعمال قابل توجیه نبوده و طالبان و حامیان آنها همواره برای ایجاد هراس در میان مردم، دست به همچو اقدامات نفرت انگیز میزنند.

در نوار ویدویی نشر شده زنی به نظر میرسد که بالای آن یک طالب که به گمان اغلب شوهرش است 9 گلوله را شلیک می کند. در نوار ویدیویی که یک هفته پس از آن واقعه در ویب سایت یوتیوب به نشر رسیده است نشان میدهد که آن زن حتی بعد از اثابت سه مرمی کلاشنکوف نیز از خود هیچ گونه عکس العمل نشان نمیدهد ولی بعد از اثابت سه گلوله به زمین می افتد ولی مرد مسلح به گلوله باری بر وجود او ادامه میدهد. مقامات افغان از احتمالاً کشته شدن دو قوماندان طالب نیز در آن واقعه خبر داده اند.

شینکی کروخیل میگوید که حکومت افغانستان در جلوگیری همچو حوادث اقدامات لازمه را روی دست نگرفته است. او ابراز نگرانی می کند که تداوم این نوع مجازات باعث افزایش بیشتر خشونت علیه زنان خواهد شد.............

گزارش مکمل را در اینجا بشنوید.

دیدبان حقوق بشر افغانستان در گزارش سال 2012 خویش نوشته است که در هر 10 زن افغان نهُ تن آن در طول حیات شان از خشونت های فزیکی، جنسی، روانی و یا هم ازواج های اجباری رنج میبرند.

XS
SM
MD
LG