لینک های دسترسی

Breaking News

آموزگاران و کارمندان صحی زن خواهان پرداخت معاشات شان شدند


ده‌ها آموزگار و کارمندان صحی زن روز سه‌شنبه ۲۸ سپتمبر (ششم میزان) خواستار پرداخت حقوق ماهوار شان از سوی حکومت طالبان شده اند.

این آموزگاران و کارمندان صحی زن در یک کنفرانس مطبوعاتی از بانک جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی خواسته اند که به کمک‌های مالی به افغانستان در بخش‌ آموزش و صحت ادامه دهند.

آنان گفته اند که از سه ماه به این‌سو حقوق ماهوار خود را دریافت نکرده و در حال حاضر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفتۀ آنان دست‌کم، ۱۲۰هزار زن به عنوان معلم در مکاتب دولتی افغانستان کار می‌کردند که با مسلط شدن طالبان بر این کشور، بسیاری آنان در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

طالبان با مسلط شدن بر افغانستان، مانع فعالیت زنان در اجتماع به ویژه در ادارات دولتی شده و در هفته‌های اخیر از کارمندان زن در این کشور خواستند که در خانه بمانند و از رفتن به کار خودداری کنند.

همچنین چند هفته پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان مکاتب پسران بازگشایی شد، اما دختران تنها در مکاتب ابتداییه اجازۀ ادامۀ دروس شان را یافتند و تا کنون دختران مکاتب متوسطه و لیسه از ادامۀ آموزش محروم مانده اند.

این آموزگاران و کارمندان صحی زن خواستار ادامۀ کار در نهادهای مربوطه شان شده و از گروه طالبان خواستند که نباید مانع کار زنان در ادارات دولتی شوند.

این در حالی است که نمایندۀ ویژه سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان روز گذشته در دیدار با مقام‌های طالبان دربارۀ حقوق اساسی افغان‌ها برای کار و تحصیل صحبت کرده و خواهان توجه طالبان در این راستا شده است.

دیبرا لاینز، رییس یوناما، در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان، همچنین بحران انسانی، چگونگی کار ملل متحد در افغانستان و نیازمندی‌های شهروندان افغانستان برای مقابله با چالش‌های بشردوستانه در این کشور را مورد بررسی قرار داده است.

یوناما گفته است که سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در این دیدار تاکید کرده که کارمندان زن در مراکز صحی افغانستان دوباره به کار شان برگشته اند و "تلاش‌ها در این بخش‌ها جریان دارد."

مقام‌های طالبان در مورد برگشت زنان به کار شان معلومات بیشتر نداده، اما افزوده اند که "بسیار مهم است تا در این راستا شاهد پیشرفت‌های بیشتر باشیم."

XS
SM
MD
LG