لینک های دسترسی

Breaking News

اتاق‌های تجارت و صنایع زنان افغانستان به فعالیت آغاز کرد


اتاق‌های تجارت و صنایع زنان افغانستان، روز دوشنبه دوم اکتوبر، به صورت رسمی در کابل گشایش یافت.

بی‌بی گل رولا غنی، بانوی نخست افغانستان که هنگام گشایش اتاق‌های تجارت و صنایع زنان افغانستان صحبت می‌کرد، گشایش این اتاق را برای زنان افغان تجارت‌ پیشه، یک روز تاریخی عنوان کرد.

بانوی نخست افغانستان، زنان تجارت پیشه و متشبث افغان را قابل ستایش خواند و گفت، از اظهار نظرهای برخی خارجیان در مورد وضعیت زنان و دختران افغان غمگین می‌گردد.

خانم غنی گفت "هنگامی که خارجیان برایم می‌گفتند که افغانستان برای دختران افغان بدترین کشور است؛ بسیار اندوهگین می‌شدم؛ زیرا این حرف درست نیست. درست است که مشکلات و موانع زیاد داریم؛ اما کم کم می‌توانیم وضعیت خود را بهبود ببخشیم".

پرورش اوریاخیل، یکی از زنان متشبث افغان، که در مراسم گشایش اتاق‌های تجارت و صنایع زنان افغانستان آمده بود، گفت، امیدوار است که تولیدات زنان تجارت‌پیشه افغان بازاریابی گردد.

خانم اوریاخیل گفت "زنان بسیار با مشکل از خانه بیرون می‌شوند، زنانی هم وجود دارند که از خانۀ شان کار می‌کنند، آنها باید به این گونه مکانی دسترسی داشته باشند تا از سهولت‌های اینجا استفاده کنند".

مسؤولان اتاق‌های تجارت و صنایع زنان افغانستان گفته اند که زنان اکنون در بخش تشبث و تجارت می‌توانند با مردان رقابت کنند.

منیژه وافق، رئیس این اتاق گفت، در حال حاضر در سراسر افغانستان ۸۵۰ زن تجارت پیشه و متشبث فعالیت دارند که در بخش‌های مختلف ۶۷ میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده اند.

او گفت "زنان افغان مستفیدین اقتصادی نیستند؛ بلکه فعالین اقتصادی اند. بانک معلوماتی ما نشان می‌دهد که خوشبختانه ۸۵۰ زن تجارت پیشه با ما هستند که بیش از ۴۵ هزار نوع کار را ایجاد کرده اند".

خانم منیژه، از حکومت خواست که در بخش بازاریابی تولیدات زنان با این اتاق همکاری کند.

بر اساس ارقام حکومت افغانستان، ۲۹ درصد نیروی ۸.۵ میلیونی کار را در این کشور زنان تشکیل می‌دهند که از این رقم ۶۶ درصد در بخش زراعت و ۲۴ درصد دیگر در بخش صنعت مشغول اند.

XS
SM
MD
LG