لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای توانمند سازی زنان ساکنِ مناطق دور دست افغانستان


وزیر امور زنان افغانستان می گوید زنان افغان با حضور در پروسه های سیاسی می توانند نقش مهمی را عرصه های مختلف جامعه ایفاء کنند.

دلبر جان نظری، این گفته ها را در سمپوزیم دو روزۀ "توانمند سازی زنان زون غرب" در هرات بیان داشت.

در آن سمپوزیم، بیش از دو صد بانوی فعال در عرصه های مختلف از ولایت های هرات، فراه، غور، بادغیس و نیمروز اشتراک کرده بودند.

وزیر امور زنان افغانستان گفت که تلاش دارند با بلند بردن ظرفیت زنان افغان در ولسوالی ها و مناطق مختلف افغانستان، آنان را "به قشر پویای جامعه تبدیل کرده و سهم بیشتری به این قشر در دوایر حکومتی بدهند".

خانم نظری گفت "امیدوارم در این سمپوزیم بتوانیم با سهم گیری فعال شما زنان دلیر و با شهامت ضمن معرفی برنامه ها و پالسی های حمایت موجود زنان با شناسایی راهکارها جهت افزایش حضور پررنگ زنان در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی در راستای تغییر سیاست های کلی کشور گامی برداشته باشیم".

در این سمپوزیم، صحبت های رولا غنی، بانوی نخست افغانستان نیز توسط نوار ویدیویی به نشر رسید.
در این سمپوزیم، صحبت های رولا غنی، بانوی نخست افغانستان نیز توسط نوار ویدیویی به نشر رسید.

رولا غنی بانوی نخست افغانستان که قرار بود در آن سمپوزیم شرکت ورزد نیز در پیامی ویدیویی؛ زنان افغان را با شهامت خوانده و گفته است که آنان "همواره حامل پیام صلح و ترقی بوده اند و حکومت متعهد است تا به این قشر زمینه مشارکت در عرصه های گوناگون را فراهم سازد".

خانم غنی همچنان از زنان افغان خواسته است تا به شکل قویتر در انتخابات پیشرو اشتراک کرده و آینده خود را بسازند.

در این پیام ویدیویی، خانم غنی گفت "هر قدر که زنان از ظرفیت مسلکی و کیفیت برخوردار باشند به همان اندازه قابل احترام در محل کار و اجتماع می باشند و از شما خواهران عزیز خواهشمندم تا در زمان انتخابات سهم فعال و گسترده داشته باشید و همچنان فرصتی است تا صدای شما شنیده شود و خود در تصامیم و طرح قانون نقش مهم را ایفا کنید".

اما شماری از زنان اشتراک کننده در این سمپوزیم از سهم ندادن به زنان در عرصه های مختلف کشوری و وعده های دروغین رهبران حکومت وحدت ملی انتقاد می کنند.

لیما کارمند معارف از هرات می گوید "روزی که رئیس اجراییه و رئیس جمهور به ما وعده کردند اگر ما موفق شدیم به زنان هرات وعده می دهیم که پست های بلند به آنان می دهیم متاسفانه که به وعده های خود عمل نکردند.

لیلا از ولایت غور می گوید "متاسفانه زنان در غور حتی به شکل سمبولیک هم نقش ندارند و اگر حساب بگیریم حتی حضورشان یک فیصد هم نمی شود، تنها یک رئیس امور زنان است که چهار تا کارمند دارد و دیگر ادارات زن حضور ندارد.

زنان ولایات حوزۀ غرب از عدم توجه حکومت به آن قشر جامعۀ شکایت داشته می گویند که تمام پست های زنان، سمبولیک بوده است.
زنان ولایات حوزۀ غرب از عدم توجه حکومت به آن قشر جامعۀ شکایت داشته می گویند که تمام پست های زنان، سمبولیک بوده است.

حمیرا از ولایت فراه می گوید "خشونت علیه زنان چه مستقیم و چه غیر مستقیم در ادارات دولتی می شود و بست هایی که به اعلا می رود در قسمت زنان تنها در حد شعار است اما عملا کسی زنان را حمایت نمی کند".

محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات نیز از دوایر دولتی در کابل می خواهد تا در ساختار تشکیلاتی خود در ادارات محلی فرصت های شغلی بیشتری را برای زنان تحصیل کرده فراهم کند.

آقای رحیمی "تقاضای ما از وزارت خانه ها بخصوص کمیسیون اصلاحات اداری اینست که یک امتیازی را به خانم ها بدهند چون خانم های برجسته زیاد در کشور داریم خصوصا زون غرب و دانشگاه های ما فارغین زیاد دارد و خانم ها به سطح ماستری تحصیلات خود را در داخل و خارج از کشور تکمیل میکنند ، فرصت های بیشتری به اینها مساعد شود".

سمپوزیم توانمند سازی زنان در زون غرب در حالی برگزار می شود که در ماه های اخیر خشونت ها در برابر زنان در برخی ولایت های این حوزه افزایش یافته است

روز گذشته نیز در ولسوالی قادس ولایت بادغیس یک دختر هفت ساله که به تازه گی تن به ازدواج اجباری داده بود از سوی شوهرش به قتل رسید.

XS
SM
MD
LG