لینک های دسترسی

Breaking News

زنان، قربانی خشونت 'مجازی'


یک مقام فرهنگی می گوید که زنان در افغانستان در کنار سایر خشونت ها، خشونت در فضای مجازی (انترنت) را که به نام خشونت آنلاین یاد می‌شود، بیشتر متحمل می شوند.

معصومه محمدی رییس موسسه اجتماعی و فرهنگی تساوی می گوید که خشونت انلاین علیه زنان یکبار دیگر سبب کنار زدن زنان از فعالیت های اجتماعی، اقتصادی وسیاسی می شود.

خانم محمدی می گوید: "از عکس ها، ویدیو ها و معلومات شخصی زنان در دنیای مجازی مانند فیسبوک استفاده میشه و ما کسانی که در رسانه ها کار میکنیم هم با این گونه مشکلات روبرو استیم. متاسفانه یک نوع نگرش جنسی که هنوز در میان مردان دیده می شود، بر دیگاه آنان به زنان در دنیای مجازی اثر گذار است."

محمدی اضافه می کند که خشونت انلاین سبب عصبانیت، اضطراب، افسردگی و اندوه زنان و گاهی هم سبب بروز منازعات خانوادگی می‌ شود. او می گوید که بیشتر خشونت های انلاین در برابر زنان فعال جامعه صورت میگیرد.

دشنام های فیسبوکی

آریانا سعید آواز خوان افغان نیز چندی قبل در صحبتی با رادیو آشنا از پیام های نامناسب و خلاف موازین اخلاقی در صفحه فیسبوک اش شکایت داشته گفت که آزار و توهین ها در فیسبوک او را "خیلی اندوهگین" ساخته است.

خانم آریانا سعید گفت :" من با مشکلات زیادی روبرو استم، روزانه دشنام های زیادی در صفحه فیسبوکم نوشته میشه که واقعآ مره ناراحت می سازه."

خشونت های آنلاین شامل نشر عکس ها و ویدیو های شخصی و خانوادگی افراد و اشخاص است که در صفحات فیسبوک، تویتر و یوتیوب به نشر می رسد.

به گفتۀ استفاده کنندگان رسانه های اجتماعی، گاهی هم پسران با ایجاد آدرس‌هایی به نام دختران در صفحات انترنتی، با سایر دختران ارتباط برقرار کرده و با توهین آنان و به آبروی آنان لطمه وارد میکنند.

خشونت انترنتی معادل جرم

این در حالیست که محمد کبیر رنجبر رئیس اتحادیه حقوقدانان افغانستان می گوید که نشر و بخش هر گونه عکس و تصویر که باعث صدمه زدن به شخصیت فرد شود، جرم پنداشته می شود.

آقای رنجبر می گوید: "هر مزاحمت و یا اشتهاری که سبب زیان فرد متقابل شود، به او حق اقامۀ دعوا داده و وی می تواند جبران خساره بگیرد. جبران خساره یی که از سوی محکمه تعیین می شود."

ولی در مورد اینکه چگونه می توان افرادی را که از آدرس سایرین تصاویر و ویدیو ها را پخش می کنند، شناسایی کرد و یا علیه آنان اقامه دعوا کرد؛ انجنیر خیر محمد فیضی معاون اداره تنظیم خدمات مخابراتی میگوید که این کار به سادگی امکان پذیر است.

آقای فیضی می گوید: "اگر در برابر زنان خشونت هایی از طریق انترنت صورت گیرد و آنان به دلیل وارد آمدن صدمه به شخصیت شان شکایت کنند، وزارت مخابرات افغانستان می تواند آن سایت ها و یا صفحه ها را راکد سازد."

فعالین جامعۀ مدنی می گویند که زنان در افغانستان نه تنها از طریق صفحات انترنت بلکه از طریق تیلفون همراه یا موبایل نیز مورد خشونت و اذیت و آزار قرار گرفته و شماری از آنان به دلیل مزاحمت تیلفونی، شماره های خود را غیرفعال می سازند.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG