لینک های دسترسی

Breaking News

آمر سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان در ۳۱ ولایت زنان اند – لوی سارنوال


لوی سارنوالی افغانستان کنفرانس ملی منع خشونت علیه زنان را با شعار "تأمین عدالت، سلامت خانواده و کشور" برای سه روز در کابل برگزار کرده است.

محمد فرید حمیدی، لوی سارنوالی افغانستان روز شنبه در نخستین روز این کنفرانس، گفت که آمریت سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان در ۳۴ ولایت افغانستان سال گذشته ایجاد شده و در حال حاضر این آمریت‌ها در ۳۱ ولایت از سوی زنان اداره می‌شود.

آقای حمیدی افزود که امروز ۹۳ تن از زنان سارنوال به کار گماشته شدند که با استخدام آنان، حضور زنان در آمریت‌ سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان افزایش یافت.

به گفته مقام‌های لوی سارنوالی افغانستان پیش از این، آمریت‌ سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان در ۲۲ ولایت از سوی زنان اداره می‌شد و روز شنبه پس از استخدام ۹۳ تن از سارنوالان، این آمریت‌ها در ۳۱ ولایت از سوی زنان اداره می‌شود.

آقای حمیدی گفت"می‌خواهم تأکید کنم که مبارزه با خشونت تنها با رویکرد قضایی کاملأ امکان پذیر نیست، بلکه عناصر و عوامل دیگر، تلاش‌ها، همکاری‌ها و هماهنگی‌های دیگر در سطح سایر نهادها و عرصه‌ها به وجود آید تا ما بتوانیم به صورت مؤثر با پدیدۀ خشونت در افغانستان مبارزه جدی و دوامدار کنیم".

به گفته مقام‌های لوی سارنوالی، فقط در ولایات نورستان، پکتیکا و ارزگان آمر سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان، مردان اند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان در این کنفرانس گفت که حکومت وحدت ملی در زمینۀ کاهش خشونت علیه زنان دست آورهای داشته است؛ اما به گفته وی هنوز خشونت علیه زنان به عنوان یک چالش جدی وجود ارد.

آقای عبدالله گفت که برای کاهش و محو خشونت علیه زنان در کنار بازنگری قوانین، تدوین قوانین جدید، ایجاد زمینه‌ها برای حضور زنان در سطوح مختلف نیاز به تغییر ذهنیت در برابر زنان نیز است.

در همین حال، سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که در سال گذشتۀ خورشیدی سه هزار و ۴۵۰ قضیۀ خشونت علیه زنان در این کمیسیون به ثبت رسیده است.

خانم سمر افزود که حکومت افغانستان اقدامات لازم را برای کاهش و محو خشونت علیه زنان انجام نداده است و این بخش به کار زیاد نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG