لینک های دسترسی

Breaking News

تشناب - یکی از دلایل نپیوستن زنان با پولیس


وزارت داخلۀ افغانستان ادعای دیدبان حقوق بشر را رد می کند گویا برای منسوبین زن در صفوف پولیس افغانستان تسهیلات و تشناب های علحیده وجود ندارد.

دیدبان حقوق بشر از قضیه های تجاوز و اذیت منسوبین زن در قوای پولیس افغانستان ابراز نگرانی می کند و در یک اعلامیه برای رسانه ها خواستار ایجاد تشناب های علحیده برای زنان در صفوف پولیس شده.

اما شکیبا هاشمی، عضو کمیسیون امنیتی در ولسی جرگۀ افغانستان می گوید "در دوردست ترین روستا ها و ولایات افغانستان برای طبقۀ زن در صفوف پولیس تنشاب های علحیده در نظر گرفته شده" و ادعای دیدبان حقوق بشر بی اساس است.

نبود تنشاب ها در محلات عام در افغانستان عادی است و به خاطر سنتی بودن جامعه، و نسبت به مردان، زنان بیشتر با مشکل رفع حاجت در جریان سفر، بیرون بودن از منزل و یا در ساحات کاری مواجه می باشند.

مانع عمده

دیدبان حقوق بشر می گوید که نبود همچو تسهیلات مانع پیوستن زنان و دختران در صفوف قوای امنیتی افغانستان می گردد. همین اکنون زنان فقط بالاتر از یک در صد قوای پولیس را تشکیل می دهد.

باوجود تلاش های متعدد، مقامات وزارت داخلۀ افغانستان تا وقت نشر این گزارش آماده نشدند در این مورد توضیحات دهند.

به اساس اعلامیۀ این نهاد مدافع حقوق بشری، محدود بودن تسهیلات برای زنان منجر به برخورد های نامناسب و اذیت کنندۀ مردان با منسوبین زن می گردد.

هیتر بار، مسئول دیدبان حقوق بشر در افغانستان می به صدای امریکا گفت که "شاید این موضوع برای همه مهم نباشد و حتا مایۀ تمسخر گردد،" اما زمانی که با زنان در صفوف پولیس صحبت گردد، نبود تسهیلات علحیده، به ویژه "تشناب نخستین شکایت شان" است.

تبعیض

خام بار علاوه می کند که وزارت داخلۀ افغانستان از قبل برای تمام فرماندهی های پولیس در سراسر آن کشور هدایت داده تا تسهیلات علحیده را برای زنان پولیس ایجاد کنند، اما این فرمان جامۀ عمل نپوشیده است.

رسانه ها در گذشته نیز از موجودیت مشکلات و تبعیض علیه زنان در فضای کاری در افغانستان خبر داده اند. مجلۀ تایمز به نقل از یک کارمند ادارۀ ارگان های محلی گزارش داده بود که زنان همواره برخورد نادرست و اذیت بار همکاران مرد شان قرار می گیرند.

خانم بار از دیدبان حقوق بشر می گوید که فراهم نکردن مصئونیت های اساسی برای کارمندان و منسوبین زن در صفوف پولیس فضای تنگ کاری را برای آنها تنگتر می سازد.
XS
SM
MD
LG