لینک های دسترسی

Breaking News

سیما بحوث: زنان افغان باید در روند تصمیم‌گیری‌ کشورشان دخیل باشند


سيما بحوث، مدير اجرايی امور زنان ملل متحد، روز سه شنبه ۱۲ مارچ (۲۲ حوت) پس از ديدار با نمايندگان زنان افغان در نشست کمیسیون وضعیت زنان در مقر این سازمان، بر اشتراک آنان در روند تصمیم‌گیری‌های مربوط به افغانستان، تاکید کرد.

بحوث با نشر پیامی در ایکس گفته است که باید تلاش‌های خستگی‌ناپذیر جهت فراهم‌کردن فضا برای زنان افغان و مشارکت‌ آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های که بر کشور شان تاثر می‌گذارد، صورت گیرد.

بحوث تاکید کرده است که درافغانستان بزرگترین بحران حقوق زنان در جریان است.

نشست سالانهٔ دو هفته‌ای کمیسیون وضعیت زنان در مقر سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) آغاز شد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در این نشست با ابراز نگرانی گفت که حقوق زنان و دختران در جهان از عقب‌گرد رنج می‌برد و میلیون‌ها تن آنها بیشتر بار جنگ و منازعه را متحمل می‌شوند.

نمایندگان مدافع حقوق زنان، مقامات و فعالان در جریان دو هفته آینده راه‌هایی را بررسی خواهند کرد تا پیشرفت‌ها در راستای برابری جنسیتی تسریع گردد، به ویژه از طریق رسیدگی به فقر و سرمایه‌گذاری روی زنان و دختران.

حکومت طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ ، محدودیت‌ها را بر آموزش دختران، کار زنان در ادارات سازمان ملل متحد، کار زنان در سایر سکتورها به استثنای صحت و معارف، در دیگر سازمان‌های حکومتی و غیر حکومتی، منع کردند.

طالبان، آموزش دختران را بعد از صنف ششم نیز منع کرده و بر رفتن آنان به امکان عامه مانند پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها محدودیت وضع کردند.

ملل متحد محدودیت‌های وضع‌شده توسط طالبان بر زنان را تبعیض سیستماتیک بر مبنای جنسیت خوانده است و از حکومت طالبان خواهان رفع سریع این محدودیت‌ها و لغو این پالیسی‌های "تبعیض‌آمیز بر مبنای جنسیت" شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG