لینک های دسترسی

Breaking News

تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان هند می رود


بازیکنان منتخب کمپ تمرینی تیم ملی بانوان افغانستان در امریکا
بازیکنان منتخب کمپ تمرینی تیم ملی بانوان افغانستان در امریکا

تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان غرض شرکت در رقابت های جام کشور های جنوب آسیا، به تاریخ ۲۱ دسمبر به هند می رود.

این رقابت ها که هر دو سال بعد در یکی از کشور های جنوب آسیا برگزار می گردد، اینبار تیم فوتبال بانوان افغانستان به تاریخ ۲۷ و ۲۹ دسمبر با تیم های هند و بنگله دیش مصاف خواهد داد.

در گروه دیگر جام فوتبال این رقابت های تیم های سریلانکا، بوتان، نیپال و مالدیف با هم رو به رو خواهند شد.

صبور ولیزاده مربی تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان به "لیگ رادیویی" رادیوآشنا گفت که تیم ملی فوتبال بانوان با ترکیب متفاوت تر از سال های قبل به میدان خواهد رفت."

آقای ولیزاده می گوید که به تاریخ ۲۱ دسمبر با "هشت بازیکن دختر ساکن در افغانستان به هند می روند و هشت بازیکن دیگر افغان ساکن در کشور های اروپایی و امریکایی با آنان یکجا خواهد شد."

مربی تیم ملی بانوان افغانستان به صدای امریکا گفت "تیم بانوان پاکستان شرکت درین رقابت ها را تحریم کرده است".

دیبا صدیقی، مدینه عزیزی، فروزان تجلی، زهره فقیری، فرشته شیخ میری، هاجر ابوالفضل، لیلی ارمغان و ‌نیلاب محمدی بازیکنان تیم ملی فوتبال ساکن در افغانستان اند که در ترکیب تیم ملی انتخاب شده اند.

صبور ولیزاده که نخستین مربی تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان در سال ۲۰۰۳ بود می گوید با تمام "مشکلات اجتماعی و سنتی" که این بازیکنان در محیط خانواده و اجتماع و أقارب خود مواجه اند "تصمیم گرفته اند به ورزش فوتبال ادامه دهند."

آقای ولیزاده ابراز امیدواری می کند که این تیم با سر مربی گری خانم هیلری، مربی امریکایی بتواند نه تنها در رقابت های گروهی کارکردگی قابل ملاحظه یی به نمایش بگذارد که تا دور نیمه نهایی و نهایی این رقابت ها هم صعود کند.

برخی از بازیکنان تیم ملی فوتبال افغانستان که نخواستند نامشان برده شود به صدای امریکا گفتند که از ترکیب تیم ۲۰۱۶ در مقایسه با ۲۰۱۴ بیشتر خوشبین اند.

آنان می گویند که برای تشکل دهی این تیم "تلاش فراوان صورت گرفته و با برگزاری کمپ های تمرینی در اروپا و امریکا بهترین ها برای تیم ملی انتخاب شده اند."

مرجان حیدری یکتن از بازیکنان تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان
مرجان حیدری یکتن از بازیکنان تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان

در میان بازیکنان تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان یکی هم مرجان حیدری، دختر افغان ساکن در ایالت کالیفورنیا است که قرار است در ترکیب تیم ملی به هند برود.

مرجان حیدری که هشت سال می شود فوتبال می کند، با همان لهجۀ مختص به خودش می گوید "با تمرینات زیاد تحت نظارت مربیان امریکایی بسیار امیدوار استم در این رقابت ها تا سطح فاینل پیش برویم و قهرمان شویم."

بانو حیدری به رادیوآشنا گفت "به خاطر وطنم فوتبال می کنم و هنوز که تاریخ ۲۰ نشده سخت تمرین می کنم تا وطنم قهرمان شود."

در سال ۲۰۱۴ تیم ملی فوتبال بانوان أفغانستان در جام کشور های جنوب آسیا در سریلانکا توانسته بود تا دور نیمه نهایی صعود کند.

فوتبال در افغانستان یکی از بازی های برگزیده و مورد علاقۀ مردم است اما به باور فرید سلیمی یکتن از بازیکنان پیشین لیگ های داخل أفغانستان "تاکنون مسوولین فدراسیون فوتبال أفغانستان نتواسته اند فوتبال را از سرگرمی به یک حرفه مبدل سازند. حتی در میان مردها چه رسد به دختران."

آقای سلیمی می گوید انتظار داریم که فدراسیون فوتبال أفغانستان "تلاش ها، زحمات و از خود گذری های دختران ورزشکار و خانواده هایشان را به دست کم نگرفته و برای رشد سطح ورزشی دختران و حضور بهتر آنان در میدان های ورزشی تلاش ورزند.

تیم فوتبال بانوان أفغانستان در سال ۲۰۰۳ تشکیل شد و تاکنون تعدادی زیادی از بازیکنان آن تیم بنابر دلایل مختلف – اجتماعی، اقتصادی، ازدواج و برخی هم افزایش سن از حضور در میدان فوتبال دوری جسته اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:22:08 0:00

XS
SM
MD
LG