لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش ها برای ارتقای سهم زنان در ادارات دولتی افغانستان


عکس آرشیف
عکس آرشیف

پروژه پروموت اداره بین‌المللی انکشافی ایالات متحده امریکا، نشستی را زیر نام "بهترین روش‌ها برای ارتقای ظرفیت در محل کار در افغانستان" در حمایت از کمپاین ده روزۀ محو خشونت علیه زنان، راه‌اندازی کرده است.

نبیله مصلح، معین وزارت امور زنان افغانستان روز دوشنبه در همین نشست، گفت سهم زنان در ادارات دولتی چند سال قبل بیش از ۲۵ درصد بود؛ اما اکنون به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

خانم مصلح افزود که حکومت در نظر دارد تا سهم زنان در ادارات دولتی به ۳۰ درصد برسد.

نبیه مصلح بر افزایش ارتقای ظرفیت زنان جهت افزایش سهم آنان در ادارات دولتی، تأکید کرد. او گفت "فراهم‌آوری شرایط برای تحصیلات خانم‌ها، توانسته نقش مستقیم داشته باشد، در وزارت امور زنان تقریبأ در دو سال اخیر در حدود ۱۰۰ نفر از کارمندان خویش را تشویق کنیم و شرایط را آماده سازیم که تحصیلات عالی خود را ادامه بدهند و در برنامه‌های ماستری اشتراک کنند که این طبعأ در قسمت ارتقای ظرفیت از اینها رول داشته باشد".

دلیل کاهش زنان در ادارت دولتی، مساعد نبودن محیط کار، خوانده می‌شود.

مقدسه یورش، کمیشنر کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، نقش زنان در ادارات خدمات ملکی پنج درصد است که به کم و بیش ۸۰۰۰ زن می‌رسد.

خانم یورش افزود، که کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی روی یک پالیسی جهت تقویت ظرفیت و افزایش سهم زنان در ادارات خدمات ملکی کار می‌کند.

مقدسه یورش گفت "در مورد پالیسی که من صحبت کردم، تمرکز آن روی اینست که بتواند تا سال ۲۰۱۸ (در سهم زنان) دو فیصد افزایش داشته باشیم، یعنی(سهم زنان از) پنج فیصد به هفت فیصد افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۰ به ۳۰ فیصد افزایش یابد".

وزارت تجارت و صنایع افغانستان نیز جهت حمایت از زنان متشبث، ریاست ویژه حمایت و تشویق زنان تجارت پیشه را در سال آینده ایجاد می‌کند.

پروژه پروموت که برنامۀ "ارتقای ظرفیت در محل کار" را راه‌اندازی کرده است، هدف خویش را ایجاد محیط مناسب کاری برای زنان می‌خواند.

نکهت بهار که تحت چتر برنامۀ پروموت آموزش می‌بیند، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت در بسیاری از ادارت و کمپنی‌ها، حقوق زنان رعایت نمی‌شود.

بانو بهار، از حکومت افغانستان خواست تا پالیسی‌ای را جهت حمایت از زنان در ادارت دولتی و خصوصی، ایجاد کند.

خانم بهار گفت "یک پالیسی عمومی ایجاد شود از طریق دولت افغانستان که مجبور شود تمام دفاتر و کمپنی‌ها که این را رعایت کند و او(دولت) تعقیب کند".

قرار است در پایان برنامۀ چهارساله پروموت، ۷۵ هزار بانوی جوان از برنامه‌های آموزشی پروموت، فارغ شوند.

XS
SM
MD
LG