لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض جوانان هرات در قبال عملکرد حکومت افغانستان


معترضین یخ ها را به قوم های ساکن در افغانستان تشبیه کرده اند.
معترضین یخ ها را به قوم های ساکن در افغانستان تشبیه کرده اند.

شماری از جوانان ولایت هرات در حرکتی اعتراضی با قرار دادن قالب های یخ در مقابل نور آفتاب، وضعیت زنده گی مردم افغانستان را در سایه حکومت وحدت ملی اسف بار خواندند.

قالب های رنگی یخ در مقابل نور خورشید که در حال آب شدن هستند ، نوعی جدید از اعترض جوانان هراتی نسبت به وضعیت موجود در کشور خوانده می شود.

این جوانان با شعار "هر جا اراده هست راهی نیز هست" آمده اند تا به همگان بفهمانند که از وضعیت موجود در کشور به ستوه آمده اند.

فیروز شاداب یکی از این معترضین می گوید وضعیت کنونی در افغانستان، آنان را بیشتر از هر زمان دیگر نسبت به آینده نگران کرده است.

اعتراض مدنی جوانان هرات
اعتراض مدنی جوانان هرات

آقای شاداب می گوید "توسط این رنگ ها و یخ ها هر فردی خود را در غالب یک رنگ تصور کند ،این یخ ها در حال آب شدن است و این تمثیل زنده گی من است که در افغانستان در حال آب شدن و از بین رفتن است و ما خواستیم با این حرکت مدنی برای مردم خود یک جرقه ایجاد کنیم که زنده گی شما هم ممکن همانند این یخ ها در حال آب شدن باشد ، بیاییم تا جلوی این وضعیت را بگیریم."

پرویز دیگر جوان معترض هراتی می گوید عمر اقوام مختلف در افغانستان همانند این کنده های یخ در حال هدر رفتن و سپری شدن است و حکومت به مرگ و میر آنان در افغانستان هیچ توجهی نمی کند.

آقای پرویز از روسای حکومت وحدت ملی می خواهد تا با توجه به وضعیت مردم به ویژه جوانان، از فرار آنان از کشور جلوگیری نمایند.

او می گوید "اقوام مختلف در حال تلف شدن در کشور هستند و دولت باید برای آنان کاری انجام دهد تا اینکه ما این طیف ها، رنگ ها و اقوام مختلف را از دست ندهیم."

پرویز می گوید که امروز شمار زیادی از جوانان افغان "به خاطر بیکاری، عدم توجه و مشکلات اقتصادی پا به فرار میگذارند" و کشور را ترک می کنند پس باید به گفتۀ پرویز "برای آنان کاری صورت گیرد تا اینکه شاهد از دست دادن آنان نباشیم."

مشکلات مردم عادی هرات

شماری از مردم هرات که در مرکز این شهر با معترضین همگام شده اند نیز از مشکلاتی چون نا امنی، فقراقتصادی و بی توجهی حکومت نسبت به خود شکایت کرده میگویند با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی نتنها مشکلاتشان کم نشده بلکه روز به روز در حال افزایش است.

کارشناسان مسایل اجتماعی نیز این حرکت دادخواهانه جوانان را برخاسته از وضعیت کنونی انان در جامعه میخوانند.

معصومه حیدری آگاه امور در گفتگو با رادیو اشنا صدای امریکا ؛ این نوع اعتراضات جوانان را همچنان زنگ خطری برای حکومت افغانستان، در قسمت مواجه شدن با کمبود نیروی جوان در آینده عنوان می کند.

خانم حیدری به این باور است که جوانان در وضعیت کنونی افغانستان "وقتی خود را با جوانان در کشورهای دیگر مقایسه میکنند مشاهده میکنند که هیچ آینده روشنی برای انان مشخص نیست و هیچ سهمی برای انان چی دختر و چی پسر در دولت در نظر گرفته نشده است."

این آگاه مسایل اجتماعی می گوید اعتراض امروز می تواند "یک هشدار برای دولتمردان افغانستان باشد که جوانان در وضعیت خوبی به سر نمیبرند."

اعتراض جوانان هراتی نسبت به وضعیت موجود در حالی مطرح میشود که بر اساس آمارها همه روزه صدها تن از جوانان تحصیل کرده افغان در پی دسترسی به شرایط بهتر زنده گی ، دست به مهاجرت به کشورهای اروپایی میزنند.

XS
SM
MD
LG