لینک های دسترسی

Breaking News

معنوی: رای دهی در خارج از کشور امکان پذیر نیست


فضل احمد معنوی
فضل احمد معنوی

کمبود بودجه، زمان اندک، امنیت و نظارت از جمله مسایلی است که رای دهی افغانهای مقیم در خارج از افغانستان را مشکل می سازد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان یک برنامۀ ابتدایی را برای تسهیل شرایط رای دهی برای آنعده از افغان های که در خارج از کشور سکونت دارند، تهیه کرده و آن را به حکومت و سایر نهاد های مربوط فرستاده است.

اما فضل احمد معنوی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات، شرکت افغان های ساکن در خارج از آن کشور را در روند رای دهی انتخابات ریاست جمهوری ناممکن خوانده می گوید که اینگونه حرکت ها چالشهای انتخاباتی را بیشتر ساخته و تحقق آن یک تصمیم سیاسی پنداشته خواهد شد.

رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات گفت که با داشتن صد ها مشکل در داخل کشور چگونه میتوان درخارج از افغانستان انتخابات را برگزار کرد.

آقای معنوی، مسایل بودجه، اندک بودن زمان برای آماده گی، مساله امنیت و نظارت و کنترول انتخابات و ده ها مسله دیگر را برشمرده گفت امیدوار است که این اشتباه تاریخی صورت نگیرد.

ضیاء الحق امرخیل، رئیس دارلانشاء کمیسیون مستقل انتخابات که از تهیه برنامۀ ابتدایی انتخابات در ایران و پاکستان سخن می گفت دربخش مشکلات برگزاری انتخابات درخارج از کشور با نگرانی های آقای معنوی همنوایی نشان داده گفت که عملی سازی آن در پنج ماه آینده کارساده و آسانی نخواهد بود.

به قول امرخیل در این مورد به یک توافق میان دو کشور نیاز است و گذشته ازهمه تامین امنیت، ثبت نام رای دهندگان و مهم تر از همه مساله نظارت از روند رای دهی در داخل کشور ازمسایلی است که با آن مواجه اند اما با آن هم کمیسیون مستقل انتخابات تلاش میکند تا انتخابات را برگزار نماید.

امنیت انتخابات

آقای معنوی، امنیت را به عنوان چالش بزرگ انتخابات عنوان نموده گفت معلوماتی را که سکتور امنیتی ارایه میکند مملو از مبالغه میباشد و در عمل نمیتواند امنیت انتخابات را طوری که گزارش میدهد در عمل پیاده نماید. به باور رئیس پیشین کمیسیون انتخابات، تهدیدات چه بزرگ، چه کوچک، به هردرجه که باشد به سلامتی انتخابات صدمه میزند.

پاسوال محمد سالم احساس، رئیس کمیسیون خاص تامین امنیت انتخابات که به تازه گی به این سمت توظیف شده است به روز سه شنبه در کنفرانس سخنگویان ارشد حکومت راجع به امنیت انتخابات معلومات داده گفت، " به اساس ارزیابی ولایات ازجمله ۶۸۴۵ مرکز رایدهی تعداد ۳۴۳۵ مرکز نورمال ۹۴۵ مرکز در تهدید پایین، تعداد ۱۰۷۴ مرکز درتهدید متوسط و به تعداد ۱۱۳۲ مرکز در تهدید بلند قرار دارد و همچنان ۲۵۹ مرکز هم به اساس تهدیدات بلند و و لسوالیهای تحت تسلط مخالفین گزارش شده است. "

آقای معنوی،شرایط برگزاری انتخابات فعلی را با شرایط قبلی که خودش تصدی برگزاری انتخابات را به عهده داشت مقایسه نموده گفت که شرایط از لحاظ امنیتی و سیاسی چندان تغییر خاص نکرده است، فقط افراد تغییر کرده اند و تفاوت اندکی که وجود دارد اینست که کمیسیون مستقل انتخابات دارای تجارب غنی است، و هرگاه مستقلانه عمل کند به خوبی از عهده انجام کار خود برآمده میتواند به این معنا که کمیسیون در حال حاضر در یک موقعیت بهتر از گذشته قرار دارد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG