لینک های دسترسی

Breaking News

تماس تقریباً هر روزۀ رئیس امنیت ملی افغانستان با رهبران طالب


باوجودی که به نظر میرسد مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و گروه طالبان متوقف شده است، مقام های افغان می گویند رئیس استخبارات آن کشور تقریباً هر روز با رهبران این گروه تندرو در تماس تیلفونی بوده و در مورد قانون اساسی افغانستان و آینده سیاسی آن کشور، صحبت میکند.

بر علاوه، به نقل از مقام های افغان، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز هر یک ماه در میان، با طالبان صحبت میکند.

اسوشیتدپرس گزارش میدهد که اسنادی را دیده اند که در آن گفتگو ها بین مقام های افغان و سطح رهبری طالبان در پاکستان و قطر، درج شده است.

باوجودی که مقام های افغان میگویند دو جانب برای توافق روی مذاکرات علنی صلح هنوز آماده نیستند اما اسناد در دست داشته جزئیات موضوعاتی را که روی آن بحث شده است به شمول تمایل ظاهری طالبان برای پذیرش قانون اساسی افغانستان و انتخابات آینده، برملا میسازد.

یک مامور امنیتی افغانستان که نخواست نامش فاش شود فهرستی را به اسوشیتدپرس ارائه داد که به آن "تقاضا های طالبان" می گویند.

بر اساس این سند، طالبان خواهان اصلاحات ویژه در قانون اساسی افغانستان میباشند اما خواهان اصلاحات فوری نیستند. آن ها همچنان آرزومند اند که حکومت بر اساس شریعت اسلامی در آن کشور عمل کند.

در بین خواسته های طالبان بر اساس این سند، آن ها تعلیم برای دختران و پسران را در تمام سطوح قبول کرده اند اما خواهان تفکیک جنسیتی می باشند.

طالبان گفته اند که زنان میتوانند در تمام مراجع و پست ها به شمول امور دفاعی و عدلی شاغل باشند اما در ستره محکمه نباید حضور داشته باشند. در عین حال، طالبان خواهان تضمین در قانون اساسی اند که زن نباید رئیس جمهور افغانستان شود.

یکی دیگر از خواسته های طالبان بر اساس گزارش اسوشیتدپرس ایجاد یک محکمه ویژه برای بازنگری ملکیت های است که بعد از سقوط رژیم طالبان توسط زورمندان غضب شده و این ملکیت ها باید دوباره به مالکین اصلی آن، مسترد شود.

به خواسته طالبان انتخابات باید بعد از تشکیل یک حکومت انتقالی که به حکومت های پیشین افغانستان ارتباطی نداشته باشد، دایر شود. طالبان می گویند دو جانب یعنی حکومت و طالبان ساحاتی را که در حال حاضر تحت کنترول دارند تا زمان انتخابات، حفظ کنند.

اسوشیتدپرس می گوید اداره استخبارات افغانستان در مورد این تماس ها با طالبان ابراز نظر نکرده است، اما مقام های که از این تماس ها آگاه اند میگویند معصوم ستانکزی، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان، تقریباً هر روز با عباس ستانکزی، رئیس دفتر قطر طالبان در ارتباط تلیفونی است. البته این دو با هم نسبتی ندارند.

دفتر محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی حکومت افغانستان از واکنش در مورد گزارش های تماس دفتر او با طالبان در قطر، امتناع ورزیده است.

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG