لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تلفات پولیس در افغانستان


پولیس ملی افغانستان
پولیس ملی افغانستان

در طی شش ماه گذشته بر علاوه ۱۸۰۰ کشته نزدیک به ٢٧٠٠ پولیس افغان مجروح شده است

آژانس خبری رویترز گزارش می دهد که تلفات در میان پولیس افغانستان امسال به بلند ترین سطح رسیده است و دلیل آنرا کمبود وسایل و عدم تجربه کافی در جنگ رویارویی با شورشیان میداند.

با وجود موجودیت نیرو های خارجی در افغانستان هنوز هم بخشی ازقلمرو آن کشور در قبضه طالبان قرار دارد و در مقابل عساکر افغانستان شدیداً متکی به قوای بیرونی خاصتاً در مناطق دور افتاده افغانستان می باشند.

محمد عمر داودزی، سرپرست وزارت داخله افغانستان برخلاف گذشته از تلفات امسال پولیس سخن گفته و طوری وانمود می شود که درین مدت نزدیک به ۱۸۰۰ پولیس کشته شده است که نشان دهنده بلند ترین رقم تلفات پولیس درهم چو جنگ ها در جهان دانسته می شود.

اکنون این سوال پیش می آید هرگاه تلفات
بدین سان دوام کند قوای امنیتی درغیاب نیروهای بین المللی تا کدام اندازه خواهد توانست دربرابرطالبان مقاومت نماید.

داودزی گفت که در طی شش ماه گذشته بر علاوه ۱۸۰۰ کشته نزدیک ٢٧٠٠ پولیس افغان مجروح شده است.

جنرال عبدالواحد طاقت، رئیس تحقیقات علمی و ستراتیژیک افغانستان و رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان ازدیاد تلفات در صفوف قوای امنیتی را مربوط به عوامل مختلفه و از آن جمله اشتراک مستقلانه در عملیات ها و نداشتن تجهیزات و وسایل کافی می داند.

طاقت می گوید آنها تجهیزات ندارند، از حمایت هوایی برخوردار نیستند و بر کار های شان زیاد واقف نیستند زیرا تعلیم و تربیه مسلکی نداشته اند. جنرال طاقت می گوید از همه مهمتر تشریک مساعی و یک مدیریت خوبی وجود ندارد تا با اداره درست از تلفات جلوگیری کند.

اسوشیتد پرس تلفات امسال نیروهای امنیتی افغانستان را ٨٠٧ تن به شمول پولیس و عسکر وانمود کرده و می گوید درین مدت ٣٦٥ تن ملکی نیز کشته شده است.

به گفته صدیق صدیقی سخن گوی وزارت داخله تعداد بیشتر این تلفات را کسانی تشکیل میدهد که در بم گزاری های کنارجاده تلف شده اند.

از طرف دیگر نجیب الله دانش، معاون سخن گوی وزارت داخله افزایش تلفات را مربوط به پذیرفتن مسئولیت های امنیتی ویک سلسله عوامل دیگر میداند.

آقای دانش، مسئولیت پذیری بیشتر نیرو های افغان را بعد از مرحله پنجم انتقال مسئولیت های امنیتی از قوای خارجی، و باز شدن مراکز نام نویسی رای دهنندگان برای انتخابات را از دلایل افزایش تلفات مخصوصاً در صفوف پولیس و مردم ملکی میداند.

سال گذشته تلفات به صورت عموم کمتر بوده چنانچه در مجموع ٣٦٥ عسکر و پولیس و ٣٦٥ تن از اهالی ملکی در حملات طالبان کشته شدند. درحالیکه تلفات قوای ائتلاف در تمام سال گذشته به ١٧٧ تن می رسید.

به طور عموم از زمانی که به تدریج نیروهای امنیتی افغانستان درمجموع مسئولیت های امنیتی را از نیروهای خارجی عهده دار گردیده اند تلفات آنها به بلند ترین حد خود رسیده است.

درمقابل چون نقش نیروهای خارجی در افغانستان رو به کاهش رفته است به همین ترتیب تلفات درمیان آنها کمتر شده است. اکنون امنیت بیشترمناطق افغانستان را نیروهای افغان به عهده گرفته است و نقش نیروهای بین المللی در رویارویی با شورشیان کمتر شده میرود.
XS
SM
MD
LG