لینک های دسترسی

Breaking News

فشار های پاکستان برمهاجرین افغان در آن کشور


تلاش ها برای اقامت بدون آزار و اذیت افغان های مهاجر که اسناد قانونی دارند، جریان دارد.

مقام های پاکستانی در ساحات سرحدی آن کشور می گویند که اقداماتی روی دست گرفته شده است تا مهاجران افغان از آزار و اذیت پولیس در امان باشند اما به خروج آن عده از افغان ها ادامه می دهند که اسناد قانونی در دست ندارند.

فشار ها بر مهاجران افغان در پاکستان رو به افزایش است. مردم مناطق مهاجر نشین به طور خاص به دلیل نگرانی ها اقتصادی و امنیتی، از مقام های آن کشور خواستند تا این افغان ها را دوباره به افغانستان بفرستند.

براساس گزارش ملل متحد، تنش های اخیر سیاسی میان افغانستان وپاکستان همچنان در آزمون های یکی از بزرگترین و طولانی ترین وضعیت مهاجران درجهان اضافه کرده است.

اما عمران خان، رهبر حزب بر حال ایالت خیبرپختون خواه – جاییکه شماری زیادی از افغان های در آن مهاجر زیست دارند – می گوید که تلاش ها برای اقامت بدون آزار و اذیت افغان های مهاجر که اسناد قانونی دارند، جریان دارد.

این مقام پاکستانی به صدای امریکا می گوید که او شخصاً با حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان مقیم پاکستان، مقامات ایالتی و مقامات پولیس آن کشور ملاقات کرده تا به این مشکل که آزار و اذیت پولیس و اخد اخاذی نیز شامل آن است، پرداخته شود. " جای شک نیست که این ها کسانی اند که در وضعیت بدی به سر می برند وآنان به خواست خود در اینجا مهاجر نشده اند. همه این ها به دلیل اوضاع در افغانستان مهاجر استند واین وظیفه ماست تا اطمینان دهیم که آنان درشرایط بهتری زندگی کنند."

إدارات محلی و ملل متحد تخمین می زنند در حال حاضر در پاکستان تقریبا سه میلیون مهاجر افغان زیست دارند که کم از کم یک میلیون آن بدون اسناد قانونی می باشند. بسیاری از این خانواده ها از تقریبا چهار دهه به این سو به دلیل فرار از جنگ و پیگرد قانونی در تبعید به سر می برند.

ایالت خیبرپختون خواه که هم سرحد با افغانستان است و کوچکترین ایالت آن کشور است، میزبان جمعیت عظیم مهاجران افغان می باشد.

با این حال، عمران خان ادعا کرد که خصومت ها در میان مردم میزبان به دلییل افزایش یافته است که مقام های پاکستانی دریافته اند که مهاجران بدون اسناد در بسیاری موارد در عقب اختطاف ها در بدل پول وفعالیت های دهشت افگنی به طور خاص در شهر پشاور دست داشته اند. "مشکل این است که مردم محل از ازدیاد جرایم که از سوی کمپ های مهاجران دیده می شود، شکایت دارند. شماری از افراد که دست در اختطاف ها در بدل پول دارند، ازافغانستان می آیند.مردمی اختطاف می شوند و به افغانستان انتقال داده می شوند و بعد تماس ها از آن سوی مرز صورت می گیرد."

در همین حال، آقای زاخیلوال تلاش های مقامات پاکستان مبنی بر کاهش نگرانی های مهاجرین افغان را تایید کرد.

آقای زاخیلوال به صدای امریکا گفته است که اوضاع بعد از ملاقات او با عمران خان، پرویزختک، وزیر ایالتی و قوماندان پولیس آن ایالت بهبود یافته است.

پاکستان ماه گذشته در ضمن اینکه از حکومت افغانستان و جامعه جهانی خواستار حل نهایی بحران مهاجران افغان شد، برای مهاجران ثبت شده در آن کشور، جواز اقامت شش ماهه را تمدید کرد.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG