لینک های دسترسی

Breaking News

تا برگزاری انتخابات، مقامات دولتی تبدیل نشوند – نورستانی


یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
کمیسیون مستقل انتخابات از حکومت افغانستان می خواهد تا زمانیکه انتخابات برگزار نشده است، روند تبدیلی ها و تغییرات در سطوح مختلف حکومت را متوقف سازد.

یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز یک شنبه به خبرنگاران گفت که تغییرات و تبدیلات هرچند خلاف قانون نیست، اما در دیموکراسی های دیگر نیز معمول است که در آستانه انتخابات تغییرات صورت نمی گیرد.

آقای نورستانی افزود، زمانیکه دورۀ تصدی یک رئیس جمهور یا صدراعظم به پایان می رسد "اخلاقاً آنان برخی تصامیم بسیار بزرگ" را اتخاذ نمی کنند.

این نگرانی ها در حالی ابراز می شود که در آستانه انتخابات، حکومت افغانستان در سطح ولایات تغییرات و تبدیلی هایی را به وجود آورده است که تبدیلی والیان نورستان، نیمروز و ارزگان نیز شامل آن است.

به گفتۀ آقای نورستانی، رئیس جمهور کرزی بی طرفی خودرا در انتخابات اعلام کرده است، اما به گفتۀ وی شماری از والیان، قواماندانان امنیه و مقامات محلی به ویژه در ولایت های ناامن به گونۀ مستقیم یا غیرمستقیم کوشش می کنند تا به نفع نامزدان مشخص کمپاین کنند.

آقای نورستانی از کدام مقام مشخصی نام نبرد و گفت که اسنادی در این زمینه در دسترس کمیسیون مستقل انتخابات قرار ندارد، اما اضافه کرد که در صورت به دست آمدن چنین مدارکی آن را افشا کرده و از رئیس جمهور خواهان برکناری آن مقامات خواهد شد.

چالش های امنیتی

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از ادامه نا امنی ها در آستانه انتخابات ابراز نگرانی کرد. او از مقامات امنیتی خواست تا به تعهدات خود عمل کرده و مراکز رایدهی را در روز اتخابات باز نگهدارند.

به برگزاری انتخابات در افغانستان ۲۰ روز دیگر باقیمانده است
به برگزاری انتخابات در افغانستان ۲۰ روز دیگر باقیمانده است
یوسف نورستانی همچنان از مسوولین امنیتی خواست که اگر آنان قادر به تامین امنیت مراکز رایدهی در مناطق مشخص نمی باشند، باید تا یک هفته پیش از برگزاری انتخابات به آن کمیسیون آگاهی دهند تا مواد انتخاباتی به آن مراکز ارسال نشود.

آقای نورستانی گفت که مقامات بلند پایه امنیتی به شمول رئیس امنیت ملی، وزیر دفاع و وزیر داخله به کمیسیون مستقل انتخابات به گونۀ کتبی اطمینان داده اند که امنیت ۶۷۴۸ مرکز انتخاباتی تامین بوده و تمام این مراکز در روز انتخابات به روی رای دهندگان باز خواهد بود.

مسوولین کمیسیون مستقل انتخابات همچنان اطمینان می دهند که انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی به وقت معین به تاریخ ۱۶ ماه حمل برگزار خواهد شد.

نواقص اسناد نامزدان

در همین حال عبدالستار سعادت، رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که تا هنوز هم ۵۷ نامزد شورا های ولایتی که در اسناد شان نواقص وجود دارد، به آن کمیسیون مراجعه نکرده اند. او گفت که در صورت عدم مراجعه، نام آنان از فهرست نامزدان حذف خواهد شد.

رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که آن کمیسیون در خصوص مداخلۀ کارمندان و مقامات دولتی در امور انتخابات ومبارزات انتخاباتی نامزدان بسیار جدی است و در صورت پیدا کردن مدارک دال بر مداخله کارمند یا مقام دولت در انتخابات، جداً اقدام خواهد کرد.

اما به گفتۀ آقای سعادت، کمیسیون شکایات انتخاباتی نمی تواند که در نبود اسناد و شواهد، بر بنیاد شایعه ها به شکایات رسیدگی کند. او از رسانه ها خواست تا اگر اسنادی در اختیار دارند، آنرا با کمیسیون شکایات انتخاباتی شریک سازند.

رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد اشتراک صلاح الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح در برخی از نشستهای یک نامزد مشخص گفت که شورای عالی صلح از بودجۀ دولت تمویل می شود، اما یک نهاد مدنی است و آنها می توانند که در مراسم نامزدان اشتراک کنند.

آقای سعادت گفت که اخیراً شکایاتی از ولایت کندهار در مورد مداخلۀ مقامات دولتی در انتخابات و وادار ساختن مردم از سوی برخی مقامات دولتی برای اشتراک در مبارزات انتخاباتی وگردهمایی نامزدان مواصلت کرده است. اما گفت که مجرد رسیدن شواهد و مدارک، بر ضد این مقام ها اقدام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG