لینک های دسترسی

Breaking News

آثار باستانی افغانستان معروض به خطر نابودی است - ایکوم


ایکوم یک نهاد بین المللی موزیم ها و افراد حرفه یی از این دست است که برای نگهداری و نیز برای ادامۀ انتقال ارزش میراث های فرهنگی مادی و معنوی جهان، در حال و آینده متعهد می باشد.

این نهاد به یاری ۲۴ هزار عضو در ۱۴۷ کشور توانسته است یک شبکۀ بین المللی افراد حرفه یی موزیم ها و مشاغل مربوط به آن را به وجود آورد.

ایکوم در این اواخر فهرستی از فرآورده های دست و دماغ باشندگان افغانستان را- ازدوره های پیش از تاریخ تا سده های اخیر ، تحت عنوان "آثار عتیقۀ افغانستان در خطر نابودی" جمع آوری و منتشر کرده است که به تفصیل از دورۀ هر اثر ،محل کشف ، ارزش و نوعیت آن همراه با تصویر های آن معلومات داده شده است.

در این فهرست ، اشیا وآثار عتیقه ، با در نظرداشت موادی که در ساختارآنها به کار رفته دسته بندی شده است، به گونۀ مثال آثار به دست آمده در دورۀ پیش از اسلام در افغانستان به دسته هایی چون آثار سفالی و یا سیرامیک ، اشیای برندۀ فلزی مانند کارد یا خنجر یا صراحی های زینتی فلزی تقسیم شده است.

صفحه یی از عاج با مجسمه یی که به صورت برجسته در آن تراشیده شده، از آثاری بگرام و مربوط به دوره گریکو بودیک افغانستان می باشد.
صفحه یی از عاج با مجسمه یی که به صورت برجسته در آن تراشیده شده، از آثاری بگرام و مربوط به دوره گریکو بودیک افغانستان می باشد.
همچنان مجسمه های سنگی، دنده های سنگی، وزنه هایی از سنگ، مهر های فلزی، مجسمه هایی از عاج، سکه ها، پارچه های نقاشی شده بر گچ روی دیوار، پارچه های کاشی، ظروف کاشی و پارچه هایی که در مهندسی ساختمان ها به کار رفته است، در این دسته بندی ها شامل است.

در این فهرست دور و دراز می توان از گیلاس ها و صراحی های سفالی نام برد که با برگها و گلها تزیین شده و بلندی آن از ۹ تا به ۱۹ سانتی متر میرسد . نقاشی ها در این آثار به دست آمده از مشخصه های قدیمی ترین آثار دوره های پیش از تاریخ در افغانستان است.

ایکوم با نشر این فهرست نوشته است که میراث های باستانی افغانستان که از اهمیت جهانی برخوردار است، در حال حاضر با خطر نابودی و تخریب ، نگهداری و همچنان قاچاق روبرو می باشد.

تمام آثاری که از انواع مختلف مواد ساخته شده و به دوره های پیش از تاریخ گریکو بودیک، بودایی و دوره های اسلامی تعلق می گیرد ، در حال از بین رفتن است. این از مکلفیت های جامعۀ جهانی است تا به زودترین فرصت به این موضوع پرداخته و از این میراث فرهنگی با ارزش نگهداری کند.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG