لینک های دسترسی

Breaking News

توافق کابل و اسلام آباد روی از سرگیری نشست‌های چهارجانبه


پنجمین دور و آخرین نشست چهارجانبه در ۲۹ ثور ۱۳۹۵ خورشیدی در اسلام آباد برگزار شده بود.
پنجمین دور و آخرین نشست چهارجانبه در ۲۹ ثور ۱۳۹۵ خورشیدی در اسلام آباد برگزار شده بود.

محمد اشرف غنی و نوازشریف صدراعظم پاکستان، روی از سرگیری نشست‌های چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا توافق کرده اند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با صدای امریکا گفت، مقام‌های دو کشور امروز در حاشیۀ نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای دیدار کردند.

آقای مرتضوی، گفت صدراعظم پاکستان از تشدید تلاش‌های آن کشور، جهت مبارزه با تررویزم، اطمینان داد و سران دو کشور روی برگزاری نشست‌های چهارجانبه توافق کردند.

آقای مرتضوی افزود "قرار شد که افغانستان و پاکستان بخاطر مبارزه با تروریزم و هم‌چنان هماهنگی بیشتر، نشست‌های چهارجانبه را که در آن چین و امریکا نیز حضور داشته باشند، این نشست‌ها را برگزار کنند".

پیش از این نیز نشست‌های چهارجانبه صلح میان افغانستان، پاکستان چین و امریکا، برگزار شده بود.

پنجمین دور و آخرین دور این نشست‌ها در پایان ماه ثور سال ۱۳۹۵ خورشیدی در اسلام آباد برگزار شده بود، که از جانب افغانستان، حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان و نمایندۀ خاص رئیس جمهور در آن اشتراک کرده بود؛ اما پس از آن به دلیل بروز مشکلات سیاسی در روابط دو کشور این نشست‌ها برگزار نشد.

از سوی دیگر، آقای مرتضوی، گفت رئیس جمهور غنی توافق پاکستان را مبنی بر اقدامات بیشتر علیه گروه‌های که امنیت دو کشور را تهدید می‌کند، بدست آورد.

به گفتۀ سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، صدراعظم پاکستان در این دیدار حملات تروریستی اخیر را در کابل، محکوم کرد و تعهد نمود که در برابر گروه‌های که به پروسۀ صلح نمی‌پیوندند، اقدام جدی خواهد کرد.

رسانه‌های پاکستانی نیز گزارش داده اند که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان ونوازشریف، صدراعظم پاکستان با هم دیدار کردند و روی مسایل منطقوی و مبارزه با تروریزم صحبت کرده اند.

پرسش‌ها در مورد همکاری پاکستان

با آنکه مقام‌های افغانستان و پاکستان بار دیگر توافق کردند تا نشست‌های چهارجانبۀ را از سر گیرند؛ اما هنوز هم پرسش‌های مبنی بر همکاری صادقانۀ پاکستان وجود دارد.

آقای مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت "باید صبر کنیم، بعدأ می‌‍شود در موردش قضاوت کنیم".

در همین حال برخی از تحلیل‌گران سیاسی باور دارند که باید بالای پاکستان فشارهای لازم از جانب ایالات متحده امریکا، وارد شود.

محمد ناطقی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی در صحبت با صدای امریکا، گفت امیدوار است که این دور گفتگوها نتیجه بدهد و پاکستان بداند که جز این راهی ندارد.

آقای ناطقی در مورد نقش چین و امریکا در این نشست‌ گفت "چین آن‌چنان درگیری مستقیم با مسایل افغانستان، ندارد. چین را باید از منظر دیگر نگاه کرد و آن اینست، که چین می‌تواند روی پاکستان خیلی نقش بسزا بگذارد و به همین اساس است که حضور چین و امریکا در گفتگوهای صلح افغانستان بسیار بنیادی خواهد بوهد و بسیار تأثیرگذار".

در همین حال فیض محمد ځلاند، استاد علوم سیاسی در پوهنتون کابل، در صحبت با صدای امریکا گفت، این نشست‌ها می‌تواند مؤثر واقع شود.

آقای ځلاند، افزود "این می‌تواند بسیار ممد و مؤثر واقع شود بخاطری که در دیپلماسی دروازه‌های سخن و مفاهمه باید همیشه باز باشد، تا ما بتوانیم مسایلی که از راه بحث و تفاهم دوجانبه یا چهارجانبه حل شده می‌تواند، آن مسایل را حل کنیم".

هنوز مشخص نیست که این نشست‌ به کدام تاریخ و در کدام کشور از سر گرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG