لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت مهاجرین افغانستان به پاکستان: مسأله مهاجرین باید سیاسی نشود


پس از حملات تروریستی پیهم در پاکستان، پولیس آنکشور تعدادی از مهاجرین افغان را بازداشت و به زندان انداخته است.
پس از حملات تروریستی پیهم در پاکستان، پولیس آنکشور تعدادی از مهاجرین افغان را بازداشت و به زندان انداخته است.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان از پاکستان می‎خواهد تا موضوع مهاجرین را سیاسی نسازد و از این پدیده به حیث فشار سیاسی استفاده نکند.

حفیظ‎ الله میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان به صدای امریکا گفت پاکستان باید به تعهدات خویش، پابند باشد.

حدود پانزده روز قبل نشست سه جانبه‎ای میان افغانستان، پاکستان و اداره مهاجرین ملل متحد در اسلام آباد برگزار گردید و در نتیجه‎ای آن، تفاهم‏نامۀ سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و ادارۀ مهاجرین ملل متحد، به امضا رسید. بربنیاد این تفاهم‎نامه عودت مهاجرین به افغانستان باید داوطلبانه باشد و مهاجرین اغفان نباید از سوی دولت پاکستان، مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

آقای میاخیل در مورد خواست وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان از پاکستان، به صدای امریکا گفت "افغان‎های که زندانی اند و بازداشت شده اند در رهایی آنان با دولت افغانستان همکاری کنند و از اخراج اجباری افغان‏‎ها جلوگیری کنند. بربنیاد تفاهم‏نامه‎های که با دولت پاکستان داریم باید عودت مهاجرین، داوطلبانه باشد نه اجباری، و خواست ما اینست که مطابق به همین تفاهم‎نامه ها از مهاجرت به حیث یک پدیدۀ سیاسی استفاده نکنند."

پس از چندین حملات انفجاری پیهم در پاکستان در دوهفته‏ی اخیر، بربنیاد گزارش‏ها، حکومت پاکستان به دستگیری، اخراج اجباری و آزار و اذیت‏ افغان‏های مهاجر در آن‏کشور پرداخت.

همین اکنون تعدادی زیادی از افغان‎های مهاجر در آن‏کشور در بند، بسر می‏برند.

نفیسه عظیمی رئیس کمیسیون حقوق بشر ولسی جرگه‎ای افغانستان به صدای امریکا گفت عملکرد پاکستان در برابر مهاجرین افغان در مخالفت با تمامی موازین بین‏المللی و بشردوستانه است.

خانم عظیمی در ادامه از ملل متحد خواست "در این قسمت باید ملل متحد توجه جدی کند، چون تمام موازین بین‏المللی را اینها زیرپا ساخته اند و باید برخلاف آنان موضع جدی داشته باشد. باید ملل متحد پاکستان را زیرفشار گیرد تا از این عملکرد خود معذرت‏خواهی کند و تحت پیگیرد بین‏المللی قرار گیرد. چرا که تمام میثاق‎های حقوق بشری را زیرپا گذاشته و بالای مهاجرین منحیث یک ابزار و وسیله، فشار می‎آورند."

در همین حال اما دولت پاکستان این مسایل را رد می‏کند. اخترمنیر سخنگوی سفارت پاکستان مقیم کابل در صحبت با صدای امریکا گفت آنان فقط افراد مشکوک را بازداشت می‏کنند.

آقای منیر به صدای امریکا گفت "عملیات در تمام کشور جریان دارد. ما در برابر کسانی که مشکوک و یا تروریست باشند عملیات انجام می‏دهیم. این‏گونه نیست که ما کسانی را که دارای اسناد قانونی اند، آزار و اذیت کنیم، این یک پروپاگند از سوی رسانه‏ها است. هر کسی، چه افغان باشد چه پاکستانی، اگر مورد شک قرار گیرد ما وی را بازداشت می‏کنیم."

همین اکنون ۳.۱ میلیون افغان با اسناد قانونی و شش‎صد هزار افغان بدون اسناد قانونی، در پاکستان اقامت دارند.

همواره از برخورد نامناسب دولت پاکستان و ایران با مهاجرین افغان، در آن‏کشورها صحبت شده است و دولت افغانستان از این ناحیه از کشورهای هم‏جوار خویش، شاکی بوده است.

در سال گذشتۀ میلادی بیش از یک میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور عودت کردند. در همین حال پیش‏بینی دولت افغانستان اینست که در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز بیش از یک میلیون افغان از این کشورها، به افغانستان عودت کنند.

XS
SM
MD
LG