لینک های دسترسی

Breaking News

هفت کشته و بیش از ۱۰۰ مجروح در مراسم خاکسپاری در کابل


شماری از مقام های ارشد حکومت هم در این انفجارها جراحت سطحی برداشتند
شماری از مقام های ارشد حکومت هم در این انفجارها جراحت سطحی برداشتند

در اثر سه انفجار در مراسم جنازۀ سالم ایزدیار، پسر محمد علم ایزدیار، معاون اول مشرانو جرگه ۷ تن کشته و ۱۱۹ تن دیگر مجروح شده است.

وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به رادیوآشنا با بیان این خبر گفت "این ارقام نهایی نمی باشد. احتمال می رود دو جسد از انتحار کنندگان باشد."

تاکنون مسوولیت حمله را کسی یا گروهی به عهده نگرفته است.

اما آژانس خبری رویترز آمار کشته شدگان را ۱۲ تن گزارش داده و نگاشته است که در آن حملات انتحاری بر نمازگزاران جنازه، کم از کم ۸۰ تن مجروح شده اند.

عبدالله عبدالله رئیس اجراییۀ افغانستان لحظاتی قبل در یک کنفرانس خبری ظاهر شده گفت "هر سه انفجار در جریان ادای نمای جنازه صورت گرفت و پس از آنکه امام نماز، تکبیر دوم را گفت انتحار کنندگان خود را منفجر ساختند."

آقای عبدالله خواهان تحقیقات در مورد رویداد روز شنبه و کشته شدن پنج تن از مظاهره کنندگان در جریان اعتراضات روز جمعه شد.

انفجار های امروز در جریان مراسم تشیع جنازۀ محمد سالم ایزدیار، پسر معاون مشرانو جرگه صورت گرفت که روز گذشته در جریان اعتراضات به ضرب گلوله کشته شد.

امروز شنبه نیز شماری از اعتراض کنندگان به مظاهره و اعتراض شان ادامه دادند و گفتند تا خواست هایشان برآورده نشود، این اعتراضات ادامه خواهد یافت.

آقای عبدالله در کنفرانس خبری گفت "مظاهره کنندگان شرایط را درک کنند ما آمادۀ گفت و گو هستیم."

معلومات ابتدایی

پیش از آن وزارت داخلۀ افغانستان رقم کشته شدگان و مجروحین را ۱۵ تن اعلام کرده بود.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گفت که هر سه انفجار در مراسم تشیع جنازه صورت گرفته اما در رابطه جزییات بیشتری ارایه نکرد.

خبرنگار رادیوآشنا که در محل واقعه موجود بود می گوید که انفجار ها حوالی ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر صورت گرفته که در آن بیش از ۱۲ تن کشته شده است.

صدیق الله توحیدی رئیس نهاد حمایت از خبرنگاران که در مراسم تشیع جنازه حضور داشته به صدای امریکا گفت که آواز انفجار را شنیده "اما بعد از آن نفهمیده که چه اتفاق" افتاده است.

در این مراسم عبدالله عبدالله رئیس اجراییه افغانستان، صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان و شماری از اعضای عالی رتبۀ دولتی شرکت داشتند که به گفتۀ سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان "به آن افراد آسیبی نرسیده است."

محمد سالم ایزدیار روز گذشته در جریان مظاهرات که در اعتراض به حملۀ روز چهارشنبه در کابل راه اندازی شده بود، به ضرب گلوله کشته شده بود.

XS
SM
MD
LG