لینک های دسترسی

Breaking News

کار پروژه انتقال برق ترکمنستان از تعلیق بیرون شد


معترضین هنوز بر تطبیق این پروژه از مسیر سالنگ مخالفت می ورزند
معترضین هنوز بر تطبیق این پروژه از مسیر سالنگ مخالفت می ورزند

فیض‌الله ذکی عضو کمیسیون بررسی لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان روز سه شنبه نتایج بررسی‌های شان را اعلام کرد و انتقال این لین برق از مسیر سالنگ را پیشنهاد کرد.

آقای ذکی گفت "به منظور حفظ منافع علیای کشور، به منظور تأمین وحدت ملی و ثبات افغانستان، به خاطر جلوگیری از تشنجات و تقابل قومی، به خاطریکه در عمل انجام شده قرار گرفته ایم و تمام مراحل تخنیکی و تدارکاتی پروژۀ لین ۵۰۰ کیلوولت انتقال برق از شمال به جنوب از طریق سالنگ طی دو و نیم سال گذشته اجرا شده و با در نظرداشت یافته‌های کمیسیون ملی از بررسی اوراق مربوط، مراحل تدارکاتی پروژه از حالت تعلیق بیرون شود."

آقای ذکی افزود که آنان بیش از ۲۰ سند مربوط به این پروژه به شمول اسناد رسمی شرکت فیشنر آلمانی، فرمان‌ها، ایمیل‌ها، فیصله‌های شورای وزیران و اعلامیه‌های معترضان را بررسی و مطالعه کرده اند.

اما اعضای جنبش روشنایی (مخالفین انتقال برق از مسیر سالنگ) این کمیسیون را دولتی می‌خوانند. آنان تأکید دارند که هیچ گونه دلایل عملی و تخنیکی در فیصله کمیسیون وجود ندارد.

به گفتۀ جنبش روشنایی، کمیسیون مشخص ساخته است که فیصلۀ تغییر مسیر بامیان به سالنگ در حکومت قبلی صورت نگرفته؛ بلکه کار حکومت وحدت ملی است.

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی می‌گوید که عبور برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان- میدان وردک است و به هیچ صورت فیصله ای جز این را قبول نمی‌کنند.

داوود ناجی یکی از سران این جنبش به صدای امریکا گفت که اعضای این کمیسیون برای آنان قابل قبول نبود و تصامیمی را که اتخاذ کرده اند، هیچ تغییری را در موضع این جنبش ایجاد نخواهد کرد.

آقای ناجی افزود "هنوز سوالاتی زیادی در زمینه داریم، ما می‌گوییم که برای منافع ملی، برای یک توسعه پایدار برای کل افغانستان، جنوب و مرکز، برای ممکن شدن استخراج معادن، درست همان است که از مسیر بامیان بیاید، هم کمبود پول و بودجه و به اصطلاح تأخیر زمان هردویش بهانه دلیل موجه قانونی و قناعت کننده ندارد."

در همین حال، سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور که در نشست خبری کمیسیون بررسی لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان حضور داشت، گفت که هم‌چنان حکومت بر اساس فیصله کمیسیون بررسی مسیر لین انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت از پلخمری الی ارغندی، در ماه سرطان سال جاری کار ساخت یک سب استیشن را در مرکز بامیان آغاز می‌کند که تا ماه قوس ۱۳۹۸ تکمیل خواهد شد.

آقای هاشمی افزود "اعمار شبکه توزیع برق در ولایت بامیان برای حداقل ۲۰ هزار خانواده، شروع پروژه ماه سرطان سال جاری و بهره‌برداری آن در ماه قوس ۱۳۹۸ وزارت مالیه مکلف است که بودجه این پروژه را تنظیم و در بررسی وسط سال بودجه ملی ۱۳۹۵ از طریق حکومت به پارلمان ارائه نماید.

کمیسیون مؤظف بررسی انتقال این لین برق به حکومت افغانستان پیشنهاد کرده است که انتقال برق به ولایت بامیان از طریق پشتۀ سرخ ولایت پروان نمی‌تواند نیازهای ایجاد شبکۀ ملی برق را تأمین کند؛ لذا باید به ولایات مرکزی از پلخمری یک خط برق ۲۲۰ ولت دبل سرکت منتقل گردد.

کار ساخت یک سب استیشن در مرکز بامیان، اعمار شبکه توزیع برق ۳۰۰ میگاووات در ولایت بامیان برای حداقل ۲۰ هزار خانواده تا قوس ۱۳۹۸ تدوین پلان مکمل برق‌رسانی به جنوب، شرق و مناطق مرکزی تا شش ماه آینده، احداث یک خط برق ۵۰۰ کیلوولت از اشپشته بامیان تا چوک ارغندی همزمان با شروع کار منابع حرارتی آَشپشته در بامیان از دیگر پیشنهادات این کمیسیون است.

رئیس جمهور افغانستان به خاطر پایان بخشیدن به مشکل پیش آمده، برنامه برق رسانی به مناطق مرکزی با صدور فرمانی شش مورد را منظور کرده است. براساس منظوری رئیس جمهور غنی، حکومت افغانستان برای برق رسانی به بامیان یک خط برق ۲۲۰ ولت، دبل سرکت را از مسیر دوشی تا بامیان احداث می‌کند.

از سوی دیگر، قرار است شورای عالی مردمی جنبش روشنایی فردا موقف رسمی و تصمیم نهایی خود را در یک نشست خبری اعلام کند و برخی اعضای این شورا به صدای امریکا می‌گویند که به روز جمعه یک تظاهرات دیگر را راه اندازی خواهند کرد.

تغییر مسیر برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از بامیان-میدان وردک به سالنگ اعتراض‌های گسترده ای را در داخل و خارج کشور به همراه داشته است.

حدود ده روز پیش، به دنبال اعتراضات مردمی در کابل و شماری از ولایات افغانستان، رئیس جمهور غنی با صدور فرمانی کار تدارکاتی پروژۀ برق ۵۰۰ کیلوولت را تا زمان پایان بررسی و گزارش کمیسیون مؤظف به حالت تعلیق در آورد.

XS
SM
MD
LG