لینک های دسترسی

Breaking News

سوریه دژ دیگر پس از تساوی فوتبال افغانستان با بنگله دیش


میدان لغزنده و هوای بارانی روال بازی دو تیم را نهایت آهسته ساخته بود
میدان لغزنده و هوای بارانی روال بازی دو تیم را نهایت آهسته ساخته بود

تیم ملی فوتبال افغانستان، به تاریخ یازدهم جون در سلسله رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ به مصاف سوریه می رود.

گروه که افغانستان قرار دارد، برعلاوۀ جاپان و سوریه تیم های کمبودیا و سنگاپور نیز حضور دارند.

باتوجه به کارکردگی تیم ملی فوتبال افغانستان در برابر لاووس و بنگله دیش، رویارویی با سوریه که دومین قویترین تیم گروه E پنداشته می شود، تااندازۀ دشوار می نماید.

خط حملۀ سوریه با مهاجمین تیز پا که توانایی ضربه زدن با سر را نیز دارا می باشند، برای افغانستان با توجه به دو رقابت اخیر تدارکاتی ملی پوشان آن کشور، می تواند درد سر ساز شود.

اما علی عسکر لعلی، کمک مربی تیم ملی فوتبال افغانستان به صدای امریکا گفت که باوجود خلأ ها در چند مورد، با آمدن حمید حسن، منصور فقیریار و مصطفی آزاد زوی، تیم ساختار بهتری در رقابت های مقدماتی ۲۰۱۸ خواهد داشت.

آقای لعلی می گوید هرچند فقیریار آمادۀ رقابت بود اما " خواستیم که از یک طرف فردین را به خاطر مصدومیت احتمالی منصور آماده تر سازیم و از طرف دیگر خطر مصدومیت و آماده نبودن منصور را در بازی با سوریه کمتر سازیم."

نتیجۀ رقابت با بنگله دیش

افغانستان در دومین رقابت تدارکاتی فوتبال، روز سه شنبه بنگله دیش را در میدان خودش متوقف ساخت و به نتیجۀ ۱-۱ رسید.

نخستین گول این رقابت در دقیقۀ چهار نیمۀ نخست بازی با یک ضربۀ سر وارد دروازۀ تیم ملی فوتبال افغانستان شد.

ضربۀ آزاد که پس از خطای ملی پوش افغان به سمت دروازۀ افغانستان بلند شده بود، خط دفاعی افغانستان نتوانست مهاجم بلندقد بنلگه دیش را مانع شود و از سوی هم فردین کوهستانی قادر به مهار و یا کم از کم دور کردن توپ از ساحۀ دروازه نشد.

آنچه از رقابت تدارکاتی افغانستان با لاووس هم به چشم خورد اینست که خط دفاعی افغانستان از لحاظ جاگیری و دفاعی نهایت تلاش خود را به خرج داد اما در بخش توپ های بلند به ویژه در محوطۀ جزا، در برابر تیم های لاووس و بنگله دیش کوتاه آمد.

در رقابت که افغانستان با نتیجۀ ۲-۰ لاووس را شکست داد نیز در نیمۀ نخست بازی، به ویژه پس از گول نخست افغانستان ضربۀ سر مهاجم لاووس به تیر عمودی چپ گول اصابت کرد اما خط دفاعی آن را از محوطۀ جزا دور ساخت.

ضعف یا میدان نامناسب

باران و لغزنده بودن میدان فوتبال دهاکه باعث شد تا توانمندی و موثریت سیستم سلاون، مربی تیم ملی فوتبال افغانستان در برابر بنگله دیش به وضاحت دیده نشود.

آقای لعلی می گوید"مشکل زمین و باران ما را مجبور ساخت تا سیستم بازی را از پاس های کوتاه و سریع به پاس های بلند و همچنان از فورچکنگ به پرسنگ مرکز میدان تغییر تکتیک دهیم."

نوت: فورچنگ تاکتیکی است که حریف را در زمین خودش با فشار شدید مواجه می سازید که بر می گردد به عملکرد هر بازیکن در میدان حریف. پرسنگ مرکز میدان تاکتیکی است که حریف را تا یک قسمت تعین شده اجازه می دهی و در ساحه معین فشردگی ایجاد می شود و در تصاحب توپ کوشش می شود.

در دقیقۀ هشتاد نیمۀ دوم بازی، پاس زیبای که به مصطفی آزادزوی در محوطۀ جزای دروازه بان بنگله دیش رسید، با ممانعت دروازه بان مواجه شد و نگذاشت نتیجه مساوی شود.

عصمت شینواری که تازه وارد میدان شده بود از دفاع ناتمام خط دفاعی بنگله دیش استفاده کرد و ضربۀ سهمگین و دقیقی را از پشت خط جزا به سمت دروازۀ بنگله دیش ضربه زد.

آن ضربه در زمان کوتاه و از بین چند بازیکن خط دفاعی بنگله دیش به سمت دروازه بان آن تیم رفت که در نهایت در دقیقۀ +93 گول مساوی را وارد دروازه تیم حریف کرد.

اما عدم توجه عمیقتر بر خط دفاعی افغانستان و عدم آمادگی منصور فقیریار می تواند به عنوان بزرگترین چالش در برابر مربی و کمک مربی تیم ملی فوتبال افغانستان در رقابت با سوریه تلقی شود.

XS
SM
MD
LG