لینک های دسترسی

Breaking News

دلیل منع ورود وسایط پاکستانی به افغانستان، اقتصاد یا امنیت؟


با وجود تلاش‌ها برای بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان در پی شدت ناامنی و حملات تروریستی پیهم در کابل و برخی ولایات افغانستان، روابط بین دو کشور بیشتر تیره شده است.

به تازگی حکومت افغانستان تصمیم گرفته است که موترهای باربری پاکستانی در گمرکات ننگرهار و کندهار تخلیه شود و توسط ترانسپورت خصوصی داخلی به نقاط دیگر این کشور منتقل شود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان سه روز قبل فرمان داد که پس از این کالاهای ترانزیتی که از طریق گمرک ولایات ننگرهار و کندهار به افغانستان وارد می‌ شوند، در آنجا تخلیه گردد و سپس توسط ترانسپورت خصوصی داخلی به نقاط دیگر این کشور، انتقال یابند.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت افغانستان در صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا دلیل این فرمان رئیس جمهور را حمایت از ترانسپورت خصوصی داخلی خواند و گفت "(این تصمیم) به خاطر حمایت از ترانسپورت‌های خصوصی گرفته شده است. چون ظرفیت ترانسپورت‌های ما در ۱۵ سال گذشته خیلی افزایش یافته است".

براساس موافقتنامه ترانزیتی و تجارتی، دو کشور مکلف اند که وسایط ترانزیتی یکدیگر را به خاک شان اجازۀ ورود دهند، اما از یک سال به این ‌سو زمان این موافقتنامه به پایان رسیده و هنوز از سوی دو کشور تمدید نشده است.

افغانستان و پاکستان موافقتنامۀ اپتا(APTA) را در سال ۲۰۱۰ میلادی امضا کرده بودند.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان به صدای امریکا گفت که پاکستان بارها به بهانه های متختلف مانع ورود کاروان تجارتی افغانستان به خاک آن کشور می‌ شد و از زمانی که مدت موافقتنامۀ اپتا به پایان رسیده، این مشکل بیشتر شده است.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی و اتاق تجارت و صنایع افغانستان این تصمیم حکومت افغانستان را اقدام باالمثل در برابر تصامیم پاکستان می ‌داند.

خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که این تصمیم حکومت افغانستان و پاکستان، بر تجارت تأثیر منفی دارد.

او افزود"علت اساسی اینست که پاکستان به موترهای افغانی اجازه ندادند، افغانستان هم مجبور شد که موترهای پاکستانی را بند کند."

او گفت که اگر پاکستان مطابق قرارداد اپتا موترهای افغانی را تا کراچی و واگه اجازه بدهد، افغانستان نیز عمل مشابه انجام خواهد داد.

هرچند حکومت افغانستان دلیل این تصمیم را اقتصادی و حمایت از بخش خصوصی ترانسپورت داخلی می‌داند اما برخی از تحلیلگران امنیتی باور دارند که تصمیم رئیس جمهورغنی، انگیزۀ امنیتی دارند.

جاوید کوهستانی، تحلیلگر مسایل امنیتی و نظامی به صدای امریکا گفت که افغانستان تصمیم درست انتخاب کرده و دلیل این تصمیم جلوگیری از سؤاستفاده پاکستان از وسایط تجارتی برای اعمال تروریستی است.

آقای کوهستانی، این تصمیم را برای تأمین امنیت، مؤثر خواند.

او گفت"بارها دیده شده که موترهای باربری پاکستانی یا ترانسپورت پاکستانی، مواد انفجاری، سلاح، مهمات و اسباب و وسایل تروریستی را وارد افغانستان کرده اند، حتی به شمال و نقاط مختلف انتقال داده اند. این می‌ تواند کمک کند وقتی بار این وسایط باربری تخلیه می‌شود، زمینه‌ یی می‌شود برای بازرسی اجناس و کالاهای که در بندر تخلیه می‌شوند".

تا اکنون حکومت و بخش تجارتی پاکستان به این تصمیم حکومت افغانستان واکنش نشان نداده است.

بربنیاد آمار اتاق تجارت و صنایع افغانستان، بیش از هفت هزار وسایط باربری پاکستان هفته وار به نقاط مختلف افغانستان رفت و آمد داشت.

XS
SM
MD
LG