لینک های دسترسی

Breaking News

شهرهای بزرگ افغانستان مشکل تراکم نفوس دارد


وزارت شهرسازی و مسکن می‌گوید، رشد شهرنشینی افغان‌ها در سطح منطقه سریع است و برای پاسخگویی به نیازمندی‌های شهروندان، ایجاد مسکن نیاز جدی افغانستان است.

سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان، به روز یکشنبه در میزگرد و نمایشگاه یک روزه با متشبثین سکتور ساختمانی و بانک‌ها در کابل گفت، اکنون در افغانستان به ویژه کلان‌شهرهای این کشور، قیمت مسکن بسیار بالا است که اکثریت مردم توانایی خرید آن را ندارد.

این در حالی است که در سال‌های اخیر، به دلیل نبود امکانات زندگی معیاری، بیشتر مردم به شهرنشینی رو آورده اند.

از سوی دیگر، مسأله اسکان ۱،۱ میلیون برگشت‌کننده افغان به کشورشان در سال ۲۰۱۶ میلادی که اکثراً در شهرهای بزرگ اسکان گزیده اند؛ سبب کمبود مسکن شده و فشار را بالای دولت بیشتر ساخته است.

آقای نادری با اشاره به این مسایل گفت "ما برای رفع نیازمندی‌های آنی و عاجل هموطنان خویش به مسکن، به حداقل ۱،۵ الی دو میلیون واحد مسکونی جدید ضرورت داریم.

این در حالی است که اکثریت شهروندان نیازمند به مسکن قابل استطاعت، بنابر ناگزیری‌های اقتصادی توانایی خرید مسکن را با قیمت‌های فعلی در اختیار ندارند".

وزیر شهرسازی افغانستان برای رفع این نیازمندی‌ها بر ایجاد پالیسی‌ها، سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی در بخش ساختمان و فراهم‌شدن سهولت‌های مالی از سوی بانک‌ها تأکید کرد.

آقای نادری افزود، در این بخش قانون شهرسازی و مسکن نهایی شده و چارچوب‌های حقوقی برای اعطای قرضه‌ها از سوی بانک‌ها به متقاضیان مسکن تحت بحث قرار دارد.

بر اساس ارقام وزارت شهرسازی و مسکن افغانستان، در حال حاضر کار ساخت هفده هزار واحد مسکونی جریان دارد؛ در حالی که ۲۵ درصد نفوس افغانستان در شهرها سکونت دارد و پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۰ سال آینده، نفوس شهرنشین افغانستان به ۵۰ درصد افزایش یابد.

در این حال به گفتۀ آگاهان اقتصادی، ایجاد مسکن تنها راه حل مشکلات شهروندان افغان نیست، بلکه ایجاد سهولت‌های زندگی در روستاها، از جمله ساخت سرک‌های ترانسپورتی نیز می‌تواند تراکم نفوس را در شهرها کاهش دهد.

در همین حال، افغانستان تلاش دارد که در راستای ایجاد دهلیزهای ترانزیتی در این کشور، از یکسو سبب ایجاد اشتغال در روستاها شود و از سوی دیگر مسافۀ شهرها با روستاها را کاهش دهد.

به همین منظور امروز قرارداد ساخت سرک دره صوف – یکاولنگ میان وزارت فواید عامه افغانستان و یک شرکت چینایی در ارگ با حضور رئیس جمهور غنی امضا شد.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه افغانستان هنگام امضای این قرارداد گفت، هزینۀ این سرک ۲۰۴،۹ میلیون دالر است که در سه ونیم سال آینده به بهره‌برداری سپرده خواهد شد.

"سرک دره صوف – یکاولنگ به طول ۱۷۸ کیلومتر و عرض هفت متر با دو متر شانه (حاشیه) در هر طرف سرک، تعداد هشت پایه پل کلان، ۱۹۴ پایه پلچک با شرکت چینایی سی-آر-بی-سی قرارداد می‌گردد،

این سرک بخش از دهلیز ترانزیتی شمال به جنوب می‌باشد که بخش اول آن، مزارشریف تا دره صوف به طول ۹۷ کیلومتر ساخته شده است.

دهلیز ترانزیتی شمال به جنوب، ۵۵۰ کیلومتر طول دارد که از ولایات بامیان، دایکندی و ارزگان می‌گذرد و به قندهار وصل می‌گردد.

دولت افغانستان در نظر دارد که تا ۱۰ سال آینده چهار هزار کیلومتر سرک جدید را به گونۀ پخته و اساسی بسازد.

XS
SM
MD
LG