لینک های دسترسی

Breaking News

نرخ برق وارداتی افغانستان ۲۵ فیصد افزایش یافت


در حال حاضر افغانستان تا هفتاد فیصد برق مصرفی را از چهار کشور همسایه‌اش وارد می‌کند.
در حال حاضر افغانستان تا هفتاد فیصد برق مصرفی را از چهار کشور همسایه‌اش وارد می‌کند.

وحیدالله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا افغانستان امروز که در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که این شرکت سال گذشته به دلیل کاهش قیمت افغانی در برابر دالر، ۱۸ میلیون دالر زیان را متحمل شده است.

آقای توحیدی گفت "ما از ایران، تاجیکستان، ازبیکستان و ترکمنستان برق را به دالر خریداری می‌کنیم و در افغانستان به افغانی می‌فروشیم."

او گفت که هر کیلو وات برق وارداتی افغاستان، نُه سنت (Cent) تمام می‌شود.

در سال ۲۰۱۵ میلادی قیمت دالر در برابر افغانی که در گذشته حدود ۵۸ افغانی بود، به ۶۸ افغانی افزایش یافت و به همین دلیل قیمت‌های مواد اولیه نیز بلند رفته است.

سخنگوی شرکت برشنا هم‌چنان گفت که زمستان سال گذشته، مخالفین مسلح پایه‌ برق وارداتی افغانستان را در ولایت بغلان منهدم کردند که از بابت ترمیم دوبارۀ این پایه‌، به شرکت برشنا دوونیم میلیون دالر ضرر رسیده است.

زمستان گذشته مخالفین مسلح دولت افغانستان، در منطقۀ شهاب‌الدین ولسوالی دندغوری ولایت بغلان، لین برق وارداتی را قطع کردند که به همین دلیل حدود سه ماه شهروندان کابل برق نداشتند.

شرکت برشنا افغانستان می‌گوید که این شرکت سالانه از ۲۲۰ تا ۲۷۰ میلیون دالر از چهار کشور همسایه‌اش برق خریداری می‌کند.

سخنگوی این شرکت گفت که افزایش قیمت تنها بالای برق وارداتی وضع می‌گردد و نرخ برق تولیدی داخلی افزایش نیافته است. به گفتۀ او در مصرف برق وارادتی در هر افغانی، ۲۵ پول افزایش آمده است.

پیش از این هر کیلو وات برق در ساحات تجارتی ده افغانی و در ساحات مسکونی دو افغانی بود که حالا ۲۵فیصد افزایش یافته است.

در حال حاضر افغانستان تا هفتاد فیصد برق مصرفی را از چهار کشور همسایه‌اش وارد می‌کند و شرکت برشنا می‌گوید که برای پوره کردن تمام نیازمندی این کشور از ناحیه انرژی برق، در تلاش واردات بیشتر انرژی از سایر کشورهای همسایه است.

XS
SM
MD
LG